FrågaFAMILJERÄTTGod man26/11/2018

Vad göra när min förvaltare missbrukar sitt uppdrag och begår brott?

Vart skall jag vända mig om jag blivit omyndigförklarad på felaktiga grunder -därför stt jag avslöjade hans brottslighet mot mig-hansåg till att bli gmför altare. Jsag hade tidigare narig nere hos överförmyndarenheten i Partille kommunhus & visat för chefen de allvarliga brott då arabde gode mannen utsatt mig för. Jag fick följa me in på hans kontor han bad om utsäkt flera gånger om samt lovade att jag skukle få ny god man SNARAST. Ist blitmr de svinet min förvaltare!!!! Lyckas hålla s en rättegång utsn min vetskap han fivk ju all post hen till sig & valde att inte dkicka info sng rättegång om FÖRVALTARSKAP på mig.Han dömdes att bli min förvaltare ist för god man-för han behandlade mig illsma & kmjag skulle hålla käft om de sant att hon skulle kunna fortsätta höts nug illa. Han skapade bo -konton. Jsg ba bulvan för ett företag. Ett företsg dmson de hade gått bra förvi söalls år va eb finn farbror jtsmsman släktingar ' önskade di mmlnefa sina tillgångar gill pensionärsklubbeb han vart me i själv många pr♥️ Hur han kom över företaget har jag ingen n aning om lr vilket samband fom två hade me varandra jag vet inte. De va ju inte hans pappa iaf som jag spöåklart trodde först. Usch de började bli läskigt jag blev rädd för honom -på ruktigt. Mitt liv förstördes de åtet jag blev omyndigförklarad jag blrv fullständig rtvivlsd är än idag har levt i misär & missbruk sen dess2011. Inte en enda omprövning har gjorts mitt liv förs

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I detta fall verkar det som att din förvaltare utnyttjat din situation och begått brott mot dig. I sådant fall råder jag dig att kontakta polisen i första hand på nr. 114 14, eller att du ber någon familjemedlem/släkting hjälpa dig med polisanmälan.

Vidare kommer förvaltaren att bli av med sitt uppdrag eftersom att hen gjort sig skyldig till missbruk eller försummelse vid utövandet av sitt uppdrag. Beslut om entledigande fattas av överförmyndaren (11 kap. 20 § föräldrabalken (FB)). Den som får ansöka om entledigande (att förvaltaren mister sitt uppdrag) är du, dina förmyndare, din make/sambo eller någon av dina släktingar (11 kap. 21 § FB).

Må väl.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare