Vad göra när kund vägrar betala faktura?

Hej, En av mina kunder vill inte betala för ett jobb jag har gjort åt honom. Han går med på att betala knappt hälften av av det fakturerade beloppet. Kan jag i detta fallet ansöka om ett betalni gsföreläggande hos kronofogden? Inkasso verkar inte vara ett alternativ när fakturan är tvistig?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hur kräva betalning av faktura
Om en kund inte betalar efter att du skickat påminnelse eller gjort ytterligare försök till att kontakta kunden kan du antingen använda dig av inkassobolag som först skickar ut ett inkassokrav och som därefter eventuellt kontaktar Kronofogden (1 § inkassolagen) eller skicka ärendet direkt till Kronofogden som driver in skulden genom betalningsföreläggande (1 § lagen om betalningsföreläggande). I regel är det bra att skicka inkassokrav innan du eventuellt går vidare med betalningsföreläggande eller stämning i domstol. Du kan göra stämning i domstol genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten.

Vad som gäller vid tvistig faktura
Du nämner emellertid att fakturan är tvistig. För det fall att fakturan är tvistig så kan ni antingen komma fram till en ömsesidig lösning eller påbörja en civilrättslig tvist i rätten. Detta eftersom en tvistig skuld kommer att bestridas av kunden och därför inte kommer kunna drivas in. För möjlighet att få betalt i enlighet med vad du önskar krävs det därför att du stämmer kunden i domstol. Domstolen utgår från vad du kan bevisa om fakturans korrekthet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare