Vad gör man om man får en nakenbild skickad till sig?

Hej! Jag vet att det är olagligt att skicka nakenbilder till någon som inte efterfrågat detta eller vill det. Men hur går man till väga om man får en nakenbild som man inte vill ha skickad till sig på exempelvis Snapchat där användarna inte alltid framgår med sitt rätta namn eller bara har ett nickname? Screenshotar man bilden som man skickar till polisen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olagligt att skicka nakenbilder

Om du fått en nakenbild skickad till dig på exempelvis någons könsorgan, kan detta utgöra brottet sexuellt ofredande, som kan ge böter eller fängelse högst två år (6 kap. 10§ 2st. brottsbalken). Om man skickar en bild på någon annan i en utsatt situation, exempelvis en bild på någon som är lättklädd utan denne vet om att denne blir fotograferad eller samtycker till det, kan detta utgöra olaga integritetsintrång till böter eller fängelse högst två år (4 kap. 6c§ brottsbalken). Är det nakenbilder på barn kan brottet barnpornografibrott bli aktuellt, om ger fängelse högst två år (16 kap. 10a§ brottsbalken). Beroende på naturen av bilden, vad den föreställer och vem, kan alltså en rad olika brott bli aktuella.

Vad ska man göra?

Det är inte du som ska utreda om du blivit utsatt för ett brott, eller vilket brott som skulle vara aktuellt, utan det är polisens uppgift. Om du får en nakenbild skickad till dig via exempelvis Snapchat, är det alltid bra att ta en screenshot av bilden, även om det kan kännas olustigt. Polisen kan med vissa metoder ibland spåra användarkontot även om du inte kan se vad personen heter, och ibland även hämta bilder som skickats som sedan raderats, men det underlättar deras arbete om du har sparat bilden såklart. Du bör inte radera din användare eller ta bort appen eller liknande, för att underlätta deras utredning. Det du bör göra är att anmäla händelsen till polisen, antingen genom att ringa dem på 114 14, besöka ditt lokala poliskontor eller göra en anmälan på deras hemsida. Detta bör du göra så fort som möjligt för att göra det lättare för polisen att hitta förövaren. Du bör även för att underlätta utredningen och polisens möjlighet att få tag på förövaren, spara bilden, alias, användarnamn och annan kontakt ni haft. Du bör såklart inte ha någon vidare kontakt med personen. Du kan läsa mer om detta på polisens hemsida här, och få mer vägledning från polisen när du anmäler.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor! Du är välkommen att återkomma tills oss om du har fler frågor. Det finns också olika myndigheter och stödverksamheter som kan ge stöd åt personer som utsatts för denna typ av brott. Om du är ung kan du prata med någon vuxen som du litar på om vad som hänt, annars vända dig till BRIS om du är under 18 år och behöver prata om händelsen. Du kan även vända dig till Brottsofferjouren som hjälper alla som utsatts för brott oavsett ålder, som också har bra information om sexualbrott.

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare