Vad gör man om man blir utsatt för en falsk orosanmälan?

Om man fåren anonym orosanmälan på sig vilket i sig är helt osann men man dock vet vart den kommer från,vilka rättigheter har man då?Hur

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När socialtjänsten får en orosanmälan till sig har de en skyldighet att utan dröjsmål göra en utredning (se 11 kap. 1 § socialtjänstlagen). Om anmälan rör ett barn ska socialtjänsten genast göra en bedömning av om barnet är i behov av skydd (se 11 kap. 1 a § socialtjänstlagen). Det ses mycket allvarligt på orosanmälningar, och socialtjänstens utredningsskyldighet kan inte bortses från i ett enskilt fall, trots att personen som anmälan riktar sig emot hävdar att den är falsk. Det är då upp till socialtjänsten att istället göra en fullgod utredning och se vad den mynnar ut i.

Jag skulle råda dig att du säger till socialtjänsten att anmälan är osann och att du även berättar för dem vem som har gjort den. Som sagt är detta inte något som kommer få dem att upphöra med sin utredning, men det kan ända vara bra att framhålla det. Särskilt gäller detta om samma person i framtiden skulle få för sig att göra ytterligare en falsk orosanmälan mot dig.

Att märka i övrigt är att det kan vara ett brott att göra falska anmälningar till myndigheter, nämligen falsk tillvitelse (se 15 kap. 7 § BrB). Du skulle därmed kunna polisanmäla personen.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare