Vad gör man om man är missnöjd med sin socialsekreterare?

Hej jag har en fråga jag har en socialsekreterare som är otroligt kylig otrevlig och har ingen empati. Hon är slarvig tappar bort mina dokument och klagar på mig sen säger hon att hon att jag har ingen rätt till Ekonomiskstöd för de dokument som fattas fast jag har lämnat in dom tidigare. Jag trivs inte med henne jag lider av deppretion och ångest jag hoppas från en bro för cirka 6 månader sen för socialen neka hjälpa mig vilket gjorde jag fick sova ut under vintern efter min lön tog slut. Jag är så trött på bli behandlad som skräp

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar om eller när man är missnöjd med sin socialsekreterare. Jag skulle därför råda dig att vända dig till ansvarig chef inom din kommuns socialtjänst för ekonomiskt bistånd och framföra dina klagomål. Här råder jag dig att på ett lugnt sätt framföra på vilka grunder du är missnöjd med din nuvarande socialsekreterare och att du på grund av missnöjet skulle vilja byta till en annan handläggare. Detta kan du göra antingen skriftligt eller muntligt.

Om du anser att din socialsekreterare har begått tjänstefel och att samtalet med ansvarig chef inte ger dig något resultat, kan man alltid kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Detta är socialtjänstens tillsynsmyndighet, vilket innebär att det är dem som ska se till att allt arbete som socialtjänsten gör, sker på rätt sätt. De kan du kontakta på telefon: 010-788 50 00 samt läsa mer om det här

I första hand skulle jag dock råda till att prata med din nuvarande handläggare och be henne att kontakta sin chef för ett eventuellt byte av handläggare.

Jag hoppas att situationen kommer lösa sig för dig och att du får det stöd och hjälp som du behöver. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Michelle KomulainenRådgivare