Vad gör man om hyresgästen skadat lägenheten?

Hej, hyrde ut en halvt möblerad lägenhet i andrahand.

Hyresgästen har tagit en del annorlunda saker, t.ex. lock, tvättkorg, antenner till Wifi, bestickställ samt bytt ut ett avloppsskydd till ett annat som inte passar. Han har också haft sönder ett handfat som vi förvissa hade en mindre spricka i men det var inte i närheten av att gå sönder. Sen har han pillat på massa saker, t.ex. pillat loss kakelskiva och orsakat 2 sprickor i kaklet.

Verkar som han gått och försökt ha sönder saker.

Vad kan vi göra åt detta? Vi har redan kontaktat honom och väntar på svar.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att ni har haft en hyresgäst som mer eller mindre vanvårdat lägenheten och ni undrar vad ni kan göra nu. I mitt svar kommer jag först att allmänt skriva om hur en hyresgäst får använda en lägenhet för att sedan gå vidare till att besvara på frågan om vad ni kan göra nu. Regler om hyresrätter hittas i 12 kap jordabalken.

Hyresgästens användning av lägenheten
Hyresgästen har något som kallas vårdplikt. Vårdplikten innebär bland annat att hyresgästen ska vårda lägenheten väl, se till så att ingen skada uppkommer samt se till att bostadens skick inte försämras under hyrestiden (12 kap 24 § jordabalken). Om en skada uppkommer på grund av att hyresgästen har varit oförsiktig eller till och med skadat lägenheten med flit så ska han/hon ersätta skadan.

Det finns vissa skador som hyresgästen inte behöver ersätta och det är skador som uppkommer i lägenheten genom "normal användning". Det innebär att hyresgästen får utsätta lägenheten för normalt slitage utan att riskera att bli ersättningsskyldig. Exempel på normalt slitage är hål efter tavlor, repor i golvet och fettfläckar.

I din fråga framgår att hyresgästen har haft sönder ett handfat vilket vanligtvis inte räknas som normalt slitage utan är högst sannolikt att se som en skada. Detsamma bör gälla för kaklet. Det innebär att hyresgästen bör vara skyldig att ersätta er för skadorna.

Vad kan ni göra nu?
Det första ni kan göra är att kontakta hyresgästen för att berätta att han/hon är skyldig att betala för skadorna. Om han/hon inte svarar eller inte vill betala så kan det vara så att ni får vända er till domstol. Funderar ni på att ta det till domstol skulle jag skulle råda er att ta kontakt med en jurist. Ni kan ta kontakt med en av våra jurister på Lawline för vidare rådgivning, information om det hittar ni här. Alternativet finns också att vända er till ert försäkringsbolag för att se om hemförsäkringen täcker delar av skadorna.

Gällande det att hyresgästen har tagit tvättkorg, bestickställ m.m. så är det såklart inte tillåtet och kan utgöra ett brott. Om ni kontaktat hyresgästen och personen inte lämnar tillbaka sakerna så skulle jag ge rådet att polisanmäla händelsen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare