FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt01/02/2022

Vad gör man om hyresgästen inte har betalat hyra och lämnat kvar egendom i förråd?

Mina andrahandshyresgäster har bott i min lägenhet (bostadsrätt) utan att betala hyra. De har nu fått flytta ut men har fortfarande inte betalat. Vi har skrivit kontrakt. De har lämnat alla sina saker i mitt förråd och tagit nyckeln till hänglåset. Får jag knipsa upp låset och göra mig av med sakerna utan att jag gör något olagligt? Jag uttryckte i sms innan de flyttade ut att de inte går förvara sina saker där men de lämnade allt där ändå. Hur gör jag för att bli av med sakerna? De svarar ej på samtal el sms.

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du har hyrt ut en lägenhet i andra hand och att dina f.d. hyresgäster inte har betalat hyra och även har lämnat kvar egendom i ett förråd efter avflyttning. Nu undrar du vad du har rätt att göra med den kvarlämnade egendomen. Din fråga är i grunden processrättslig regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL), men även Brottsbalken (BrB) blir aktuell. För att svara på din fråga går jag först igenom vad som gäller när någon har lämnat kvar egendom i en bostad och sedan hur man på ett lagligt sätt kan bli av med den.

Du riskerar att begå brottet "olovligt förfogande" om du gör dig av med egendomen

Om någon har lämnar kvar egendom på en plats så att någon annat får den i sin besittning, betyder det inte att äganderätten till egendomen också har gått över till den nya besittaren. Den som vill göra sig av med egendom som man saknar äganderätt till, riskerar således att göra sig skyldig till brott.

Det brottet som ligger närmast till hand i en sådan situation är brottet "olovligt förfogande" enligt 10 kap. 4 § BrB, vilken den döms till som har viss egendom i sin besittning utan att ha äganderätt till den, för att sedan genom en åtgärd beröva någon annan sin äganderätt till egendomen. En sådan åtgärd skulle kunna vara att använda, slänga, sälja eller ge bort egendomen. Påföljden är vanligtvis böter och brottet preskriberas efter två år.

Om du alltså skulle slänga, sälja, ge bort eller på annat sätt göra dig av med egendomen som den f.d. hyresgäst har lämnat kvar, riskerar du att göra dig skyldig till olovligt förfogande såsom beskrivet ovan.

Att brottet preskriberas efter två år innebär att du, för det fallet att du ändå väljer att förfoga över egendomen, om handlingen polisanmälas först två år efter förfogandet. Detta ska dock självklart inte ses som en uppmuntran att begå ett brott.

Rekommendation: Ansök om vanlig handräckning hos Kronofogden

För att på ett lagenligt sätt bli av med egendomen, rekommenderar jag du ansöker om vanlig handräckning hos Kronofogden. Att ansöka om vanlig handräckning innebär att Kronofogden enligt 3 § BfL kan fastställa att en person, som tidigare har varit hyresgäst, ska ta bort egendom. Om sökande dessutom har krav på att hyresgästen ska betala en förfallen hyresfordring, förenas detta krav i samma ansökan om vanlig handräckning om dessa grundas på väsentligen samma sak. I ditt fall innebär det att du kan göra en endaste ansökan om vanlig handräckning i vilken du begär att Kronofogden förpliktar att din f.d. hyresgäst betalar den obetalda hyran och hämtar egendomen som har kvarlämnats i förrådet.

När Kronofogden tar emot en ansökan om vanlig handräckning, skickas ett föreläggande i enlighet med 25 § BfL till svaranden. Efter detta kan i princip bara en av tre saker inträffa. Personen kan fullgöra svarandens krav som följer av föreläggandet, och då avslutas ärendet hos Kronofogden. Personen kan också välja att inte bestrida föreläggandet och inte heller fullgöra kraven i detta, och då fattar Kronofogden enligt 42 § BfL ett utslagsbeslut som innebär att svaranden är skyldig att fullgöra kraven i föreläggandet. Sker detta, kan sökanden ansöka om att Kronofogden ska verkställa kravet genom att aktivt se till att svaranden fullgör sina nu fastställda skyldigheter. Annars också kan svaranden välja att bestrida föreläggandet, och då måste sökanden enligt 33 § BfL välja mellan att låta ärendet fortsätta i tingsrätten och att låta ärendet läggas ned. Observera att Kronofogdens verkställighet kostar 600 kr.

Om du alltså ansöker om vanlig handräckning, räcker detta förhoppningsvis för att din f.d. hyresgäst självmant ska hämta upp egendomen och betala hyran. Om din f.d. hyresgäst däremot inte gör det och inte bestrider föreläggandet, beslutar Kronofogden om att denne faktiskt har en sådan skyldighet mot dig. Då kan du ansöka om verkställighet, varefter Kronofogden ser till att skyldigheterna fullgörs. Om din f.d. hyresgäst olyckligtvis bestrider föreläggandet, kvarstår endast möjligheten att låta processen fortsätta i tingsrätten.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare