FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/03/2018

Vad gör man om en förälder inte går med på var barnet önskar bo

min son vill inte bo hos sin pappa mer än torsdag till lördag och pappan vägrar, vad kan jag göra som mamma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att både du och barnets fader i detta fall har vårdnaden om barnet.

Barns rättigheter:

I svensk grundlag, 1 kap. 2 § 5 stycket regeringsformen, framgår att barnets rätt alltid ska beaktas. Detta är stadgat för att det vid alla beslut som rör barn är viktigt att fundera över hur beslutet kommer att påverka barnet.

Man ska alltid ta hänsyn till barnets bästa, vilket beslut som för barnet kommer få den bästa utgången. Vid avgörande av vem som ska ha vårdnaden om ett barn eller var barnet ska bo görs därför inte en bedömning utifrån föräldrarnas perspektiv utan istället utifrån barnets perspektiv. Att barnets bästa ska vara avgörande framgår av 6 kap. 2a § föräldrabalken.

Barnets ålder:

Barnets vilja blir en viktigare del i bedömning allteftersom barnet blir äldre. Även detta framgår av 6 kap. 2a § föräldrabalken. Man menar att barnets ålder håller ihop med barnets mognad. Ett litet barn har svårt att förstå vad det innebär att kanske bara bo hos den ena föräldern medan ett äldre barn har utvecklat sitt konsekvenstänk mer och kan förstå innebörden. Barnets vilja ska beaktas men man tar helt enkelt mer eller mindre hänsyn till den beroende på barnets ålder.

Man beaktar dock också mognaden då olika människor utvecklas olika fort. En 12-åring kan vara mer mogen att framföra sin vilja än en 14-åring och man gör därför en bedömning även utifrån detta.

Var ska barnet bo:

Bestämmelser om barnets boende finns i 6 kap. 14a § föräldrabalken.

Bäst är om ni som föräldrar, och vårdnadshavare, kan komma överens om var barnet ska bo. Vid överenskommelse kan man göra ett avtal där det framgår hur barnets boendesituation ska se ut. Detta avtal måste godkännas av socialnämnden i den kommun ni tillhör.

Kan ni inte komma överens finns det möjlighet att väcka frågan i rätten. Rätten kommer då besluta om boendet och de kan till exempel bestämma att barnet ska bo hos pappan torsdag till lördag. Rätten kommer beakta barnets vilja utifrån ålder och mognad som jag nämnt ovan.

Vad du som som mamma kan göra:

Jag rekommenderar att du i första hand försöker komma överens med fadern till ditt barn. Det är alltid bäst för alla inblandade att försöka prata om hur ni ska gå tillväga och på så vis komma fram till vad som är bäst för ert barn.

Går det inte att komma överens rekommenderar jag att du kontaktar socialnämnden i den kommun du tillhör. Socialnämnden arbetar bland annat med stöd för barn och unga och kan hjälpa till i situationer som dessa.

Jag tycker att ett avgörande av rätten borde vara det sista du som mamma ska ansöka om då det ofta blir en ganska lång och jobbig process. I det fall att det skulle bli aktuellt skickar du ansökan om avgörande till den tingsrätt som är belägen närmst den ort du bor i.

Hoppas att detta svar hjälpte dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare