Vad gör man när någon vägrar flytta sin bil från ens gård?

Hej jag och mitt ex skildes för över 2 år sedan och bodelning gjordes. Jag bor kvar på gården och hon flyttade. Men det står kvar en bil på gården som står på henne men inte nämndes i bodelningen. Och hon vägrar att hämta bilen och hon vägrar även att skriva över den på mig så jag kan köra den till skroten då bilen varken är körbar eller i skick att ens flytta. Vilken rätt har jag till bilen då den inte nämns i bodelningen samt att allt hon yrkade rätt till har flyttats härifrån sedan långt tillbaka. Hur går jag tillväga för att få bort bilen utan att bryta emot lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga är ditt ex fortfarande ägare till bilen. Detta innebär såklart inte att bilen ska stå och skräpa på din gård. Den enklaste lösningen för att få bort bilen hittas i lag om flyttning av fordon i vissa fall.

Enligt denna lag så ska bilen flyttas sju dagar efter det att du underrättat ditt ex att du inte vill ha bilen på din gård. Om du inte lyckas få tag på ditt ex är tiden 30 dagar från det att du påbörjat försöket att få tag på henne (2 § tredje stycket lag om flyttning av fordon i vissa fall).

Väljer ditt ex att ändå inte flytta bilen inom tidsfristen ovan så kommer ditt ex bli ersättningsskyldig för flyttningen av bilen (7 § lag om flyttning av fordon i vissa fall).

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare