FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/10/2021

Vad gör man när man ångrar vad man sagt under en rättegång?

Hej

Jag är en kvinna som har anmält min pojkvän för misshandel och våldtäkt, Han erkände misshandel men förneka våldtäkten som han menade på att det var frivilligt från min sida. och nu har han blivit dömd i tingsrätten till 2,5 år fängelse. Jag deltog i utredningen men var väldigt passiv och svävande i svaren när det gäller rättegången då mitt vittnesmål inte var helt sant gällande våldtäkten.

Han kommer sannolikt överklaga domen och vi har ej träffats efter rättegången. Finns det någon chans att kontakta hovrätten och meddela att det hela var annorlunda gällande våldtäkten, Anledningen till att jag gav en felaktig bild av händelseförloppet var för att jag var förbannad över ett par saker i vårat förhållande och ville att han skulle sota för det. Nu i efterhand känner jag att det hela har drabbat honom på ett väldigt orättvist sätt. Vad kan jag göra nu inför hovrätten för att han inte ska sitta i fängelse för detta och därmed bli stämplad i många år framöver på grund av detta.

Tack

Lawline svarar

Hej.

Tack för din fråga.

Det finns ett brott som heter falsk tillvitelse, som man kan dömas till om man riktat en anklagelse mot någon som inte begått ett brott (eller om man nekat mildrande omständigheter), se 15 kap. 7 § brottsbalken.

Att informera en domstol om det du skriver i din fråga kan likställas med att erkänna sig skyldig till falsk tillvitelse.

Mitt råd är att du skickar ett brev direkt till domstolen och förklarar situationen. Jag tänker att det vore bra om du gör det skriftligen, eftersom det då finns ett tveklöst bevis för att du frivilligt angett dig själv (utan att det behöver göras tolkningar av någon annans återberättelse av det du sagt). Att frivilligt ange sig själv och erkänna, kan visa att man försökt återställa det inträffade och begränsa skadliga verkningar, vilket domstolen i skälig omfattning (med försiktighet) kan ta hänsyn till, se 29 kap. 5 § brottsbalken.

Om du skriver ett brev kan ett tips vara att hålla det kort och koncist. Du behöver t.ex inte nämna att du ville att han skulle påverkas negativt. Du skriver att du varit förbannad över saker som inträffat under förhållandet, vilket kan tala till stöd för att du kanske behövde tid på dig för att komma fram till det som du nu så samvetsgrant har uttryckt i din fråga.

Om du har möjlighet, rådfråga gärna en försvarare om situationen.

Jag hoppas det löser sig för dig och önskar dig lycka till.

Vänligen,

anahita harati

Anahita HaratiRådgivare