FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/06/2019

Vad gör jag om jag vill bo mer hos min ena förälder?

hej, jag är 12 år och skulle vilja bo bara hos min mamma, min pappa bryr sig inte om mig han hjälper mig inte med läxor och köper nästan aldrig kläder (typ alla mina kläder är kläder som kommit från min mamma) min mamma bryr sig jättemycket om mig, under de senaste åren har jag velat bo hos min mamma bara men vågar inte prata om det

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Vad säger lagen?

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet, och en god fostran (Föräldrabalk 6:1). Föräldrarna har ett ansvar att se till att barnets behov blir tillgodosedda och att barnet får den tillsyn som behövs (6:2 Föräldrabalk). Eftersom föräldrarna är ansvariga för barnet är det dom som bestämmer hur dom ska göra för att ta hand om sitt barn. Är föräldrarna överens så bestämmer dom och barnet kan inte ändra deras beslut.

Om en förälder vill ha vårdnaden själv eller vill att barnet ska bo mer hos den kan föräldern gå till domstol (se 6:4-5 Föräldrabalk), men ett barn kan inte gå till domstol och kräva att få bo mer hos sin ena förälder. Om två föräldrar tvistar om vårdnad boende eller umgänge så ska man lyssna på vad barnet själv vill (6:2a 3 stycket Föräldrabalk). Ju äldre barnet blir ju mer hänsyn ska man ta till vad barnet själv vill. Beslut i sådana frågor ska alltid tas utifrån vad som är bäst för just det barnet (6:2a Föräldrabalk).

Vad kan du göra?

Om du känner att det inte fungerar bra hemma hos din pappa kan du försöka prata med honom eller med din mamma. Om det känns jobbigt att prata med dom kan du också vända dig till kurator, skolsköterska eller någon lärare på din skola för att få hjälp och stöd. Om det är svårt för er i familjen att prata på ett bra sätt eller att komma överens kan ni kontakta familjerådgivningen på socialtjänsten där ni bor. Där kan ni få samtala med någon som hjälper er att förstå varandra, komma överens och hitta en lösning som känns bra för alla.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare