FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/11/2018

Vad gör jag när min f.d. vägrar upprätta bodelning?

Två st som bor i en hyreslägenhet med 2 gemensamma barn skiljer sig och enbart mamman ska ha barnen på heltid . Skilsmässan är klar och det gick till tingsrätten då pappan hävdade sin rätt till lägenheten ,men mamman fick bestickningsrätt att bo där med barnen . Men nu vägrar pappan att avskriva sig på hyreskontraktet men har flyttat till en 2 handsboende . Och ingen bodelning kan ju komma till stånd då han vägrar . Hur går man vidare ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska en bodelning göras. Bodelning är som regel obligatorisk och inte frivillig (som i t.ex. samboförhållande). Undantaget är om båda makarna endast har enskild egendom (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Bodelningen ska ske när äktenskapet har upplösts, alternativt genast om någon av er begär det (9 kap. 4 § ÄktB). Det innebär att det går att begära bodelning även under eventuell betänketid.

Om din f.d. make vägrar att medverka till bodelning kan du begära att rätten beslutar om en bodelningsförrättare (17 kap. 1 § första stycket ÄktB). Bodelningsförrättaren tar då över ansvaret för bodelningen och bestämmer när och var bodelningen ska göras. Bodelningsförrättaren ska även pröva sådana frågor som ni inte är överens om (17 kap. 6 § ÄktB). Nackdelen med bodelningsförrättare är att det tillkommer en ansökningskostnad och att bodelningsförrättaren ska ha lön. Det kan bli kostsamt att anlita en bodelningsförrättare, särskilt om ni har mycket som ska delas upp och ni inte är överens. Fördelen är att bodelningen blir klar och ni kan lägga det bakom er.

Mitt förslag till dig innan du ansöker om en bodelningsförrättare är att du anlitar en jurist. Förhoppningsvis kan du nå fram till din f.d. man via en jurist och du slipper anlita en bodelningsförrättare. En jurist kan kontakta din f.d. man med förslag om bodelning. Ofta gör det större nytta att få en anmodan från en juristbyrå om bodelning än från ens f.d. partner med eventuella konflikter. Även om inte det skulle hjälpa kan det ändå vara en god idé att du har en jurist som företräder dig och tar vara på dina rättigheter i bodelningsprocessen. Bodelningsförrättarens uppgift är inte att företräda dig, även om det är du som ansökt om att sådan ska utses, vederbörandes huvuduppgift är att se till att en bodelning genomförs.

Om du vill är du varmt välkommen att anlita någon av våra jurister för ändamålet. Du kan boka tid via vår hemsida alternativt att du ringer till vår juristbyrå på tel 08-533 300 04. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare