FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev29/10/2018

Vad gör jag när jag vill överlåta mina lån?

Hej. Jag och min ex man ligger i skilsmässa och jag har ett STORT problem. V bodde i ett hus (där han bor kvar). Huset står på honom då han ärvt det. Men jag står med på alla tre lån på huset. Och han tar inte bort mig från dom lånen. Hjälp mig vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan du göra?
Det du kan göra är att vända dig till banken ni lånat pengar av eftersom det är er avtalspart, långivaren. Banken måste i sin tur gå med på att din ex-make tar över lånen till fullo. När banken gör en bedömning av om din ex-make kan ta över era lån ser de framförallt till hur hans ekonomi ser ut och om han har möjlighet att behålla lånen själv. Om banken inte går med på en överlåtelse av lånen bör du kontakta ett juridiskt ombud som hjälper dig med den fortsatta processen, det kan du göra här.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare