FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/05/2019

Vad gör jag med ex-sambos saker?

Hur kan jag och ska jag gå till väga. Har haft en sambo som bott hos mig i 2 månader. Sen valde hon att flytta från mig men låter hennes möbler stå kvar hos mig och vägrar ge mig nyckel och nyckeltag. Har hållt hennes möbler i 1,5 månader nu. Och bett henne flertal gånger att hem ta dom. Och hon ger mig inget svar när hon tänker hämta dom. Har bytt låskolv men är lite orolig för att hon ska gå ner i källaren med tagen och göra dumheter. Vad kan jag göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till oss på Lawline!

Jag förstår att du känner att du sitter i en svår situation. En liknande fråga har tidigare ställts och även besvarats vilket du kan se här.

Vad kan du göra ifall din sambo vägrar hämta sina saker?
Sammanfattningsvis så är svaret på vad du kan göra respektive inte bör göra följande:

- Även om det känns jobbigt att hon inte hämtat sina saker i över 1,5 månad ska du inte göra dig av med hennes saker. Om du slänger hennes saker kan du göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande, (10 kap. 4 § brottsbalken).
- Du bör inte heller flytta hennes saker från din lägenhet, till exempel genom att förvara hennes möbler i källaren. Om du gör det så kan du göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande, (8 kap. 8 § brottsbalken).
- Om hon inte hämtar sina saker kan hon däremot göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande, om hennes saker står i vägen och du inte kan använda din lägenhet.

Det innebär med andra ord att du kan polisanmäla din före detta sambo. Chansen att en polisanmälan hade lett till några åtgärder från polisen sida är däremot tveksamt. Dels tycker jag även att det finns andra möjligheter att lösa problemet än genom en polisanmälan, till exempel:
- Du kan vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om s k särskild handräckning. Om kronofogdemyndigheten beslutar om särskild handräckning så innebär det att din ex-sambo blir tvungen att hämta sina saker. Kronofogdemyndigheten kan även verkställa ett sådant beslut, vilket till exempel kan innebära att myndigheten hämtar sakerna.

Närmare hur du kan ansöka kan läsa om här.

Sammanfattningsvis
I teorin har du alltså en möjlighet att kunna polisanmäla din sambo eller ansöka om s.k. särskild handräckning. Innan du tar väljer någon av alternativen tycker jag du borde försöka prata med sin sambo återigen. Det är alltid lättare när ni båda är överens. Eftersom både hon och du gärna vill undvika en polisanmälan, kan det vara bra att diskutera denna saken med henne.

Hoppas du fått svar på din fråga.
Hälsningar

Adela RujovicRådgivare