Vad gäller vid uppsägning gällande uthyrning av bostadsrätt?

Skrev tidsbestämt hyreskontrakt (5 månader) med hyresgäst för uthyrning av min bostadsrätt. Efter 3 månader sa hyresgästen upp kontraket med 1 månads varsel. Kan han göra det? Är det inte tre månader om hyresperioden är under 9 månader? Tacksam för svar då jag hittat olika tolkningar vad gäller korttidsuthyrning av bostadsrätt

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga! Eftersom du hyrt ut din bostadsrätt kommer det bli Lag om uthyrning av egen bostad som blir av intresse att kolla på. Jag tror att du har kollat på 12 kap i Jordabalken och därför blivit lite förvirrad kring reglerna om uppsägning (vilket är förståeligt, det är inte lätt att förstå faktiskt!).

Ett hyresavtal som är på bestämd tid upphör att gälla när tiden för avtalet gått ut. Detta är fallet när vi kollar på din fråga och framgår av 3 § 1 stycke i lagen om uthyrning av egen bostad. Om hyresgästen inte hade gjort någonting och inte du heller, hade hyrestiden löpt ut efter 5 månader.

Dock kan man säga upp avtalet innan tiden för uthyrningen löpt ut. Detta innebär att om hyresgästen eller hyresvärden vill det, kan man säga upp avtalet innan dessa 5 månader (i ditt fall) har gått. Det gäller dock olika regler beroende på om det är du som hyresvärd som vill säga upp det eller om det är hyresgästen som vill säga upp avtalet i förväg.

- Om du säger upp det, som hyresvärd, kan avtalet sägas upp först 3 månader efter att du sagt upp avtalet. Exempel: Om du säger upp avtalet efter 1 månaden av uthyrning, får hyresgästen bo kvar tills efter 4 månader har gått (1 månad + 3 i uppsägningstid).

- Om däremot hyresgästen säger upp avtalet, gäller endast 1 månad som uppsägningstid. Detta innebär att hyresgästen efter 1 månad säger upp avtalet, behöver gästen endast stanna i 1 månad till sedan har avtalet upphört.

Allt detta följer av 3 § 2 st i samma lag.

Vad som gäller i ditt fall är alltså att, ja hyresgästen kan göra som han gjort. Eftersom 1 månads-regeln gäller när det är hyresgästen som säger upp avtalet, kommer avtalet att sägas upp efter denna månaden. Han går i ditt konkreta fall alltså "fri" från att behöva betala hyra och liknande för den sista, femte månaden, som från början ingick i avtalet.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om inte, tveka inte på att skicka en fråga till.

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare