Vad gäller vid uppsägning av hyreslägenhet?

Vår hyresgäst hyr en separat möblerad lägenhet i vår fastighet. Han meddelade oss i mitten av januari att han ville säga upp kontraktet och flytta. Han ville flytta i slutet av mars men vi påminde honom om att hade hade tre månaders uppsägningstid. Enligt vår åsikt betyder det att att han skulle betala hyrorna februari, mars och april och efter godkänd flyttstädning återfå depositionen i slutet av april.

Han menar att han bara ska betala de första dagarna i april , eftersom han - enligt honom sade upp kontraktet den tionde januari.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När del av hus upplåts till nyttjande mot ersättning tillämpas 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen. Ett hyresavtal som gäller för obestämd tid måste sägas upp för att upphöra att gälla (12 kap. 3 § JB). Då hyresavtalet gäller en bostadslägenhet får hyresgästen alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast tre månader från uppsägningen (12 kap. 5 § JB). Detta innebär att om lägenheten sägs upp i mitten av januari, upphör hyresavtalet vid månadsskiftet april/maj precis som du påstår.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare