Vad gäller vid uppsägning av hyresavtal innan hyrestiden börjar?

Hej!

Jag har tecknat hyresavtal tills vidare och hyrestiden börjar den första maj.

I avtalet anges att "uppsägning av detta hyreskontrakt skall ske skriftligen minst 3 månader före hyrestidens utgång."

Om jag säger upp avtalet idag, löper det då tre månader innan uppsägningen blir gällande eller kan jag bli av med avtalet innan hyrestiden ens börjar?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring hyresavtal och uppsägningstider hittar du i 12 kapitlet jordabalken (JB).

Uppsägning innan hyrestiden börjar

Hyresavtalet går bara att säga upp direkt utan uppsägningstiden om det är något fel eller någon skada på hyresrätten. (Jordabalken 12 kap 6 §)

Om det inte rör sig om någon skada på hyresrätten så gäller uppsägningstiden på tre månader även om du säger upp hyresavtalet innan hyrestiden börjar löpa. De tre månaderna börjar dock löpa direkt när du säger upp hyresavtalet och inte först vid tillträdet. (Jordabalken 12 kap 5 §)

Om du skulle säga upp hyresavtalet idag den 21/3 så upphör avtalet att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter tre månader, alltså sista juni.

Slutsats
Uppsägningstiden på tre månader börjar löpa direkt när du säger upp hyresavtalet. Detta leder till att du kommer behöva betala två månadshyror, och inte tre, om du säger upp hyresavtalet innan april månad hinner börja.

Jag råder dig dock att ta kontakt med hyresvärden och se om ni kan komma fram till en gemensam lösning så kanske du kan komma ur hyresavtalet innan det hinner börja.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare