Vad gäller vid uppsägning av bostadshyra?

Jag är inneboende hos min sambo. Hen äger alltså huset men vi bor där tillsammans, hen ägde det innan vi träffades. Vi har ett hyreskontrakt med uppsägning på 4 månader från hens håll. Nu har det hänt saker som gjort att vi inte längre är tillsammans och hen har sagt att hen kommer kasta ut mina saker på gatan om jag inte är ute inom 1 månad, jag har påtalat kontraktet men hen säger att hen skiter i det med kommentaren "vad ska du göra åt saken".

Jag kommer omöjligt hitta något nytt inom 1 månad. Så vad kan jag rent juridiskt göra? Anmäla hen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i hyreslagen, 12 kap jordabalken. Enligt 12 kap 3 § jordabalken gäller att hyresavtal löper på obestämd tid om inte annat anges. Hyresavtal som avser bostad på obestämd tid har en uppsägningstid på minst 3 månader. Har en längre uppsägningstid avtalats, ska denna gälla. Vad det här innebär för dig, är att du oavsett ert avtal har rätt till minst 3 månaders uppsägningstid. Dessutom gäller att ni har avtalat om 4 månaders uppsägningstid, och kan detta bevisas har du rätt att bo kvar i 4 månader. Din sambo kan alltså inte kräva att du flyttar ut inom en månad.

Skulle han kräva att du flyttar ut, gäller att du kan vända dig till Hyresnämnden för att få ett beslut. Hyresnämnden är nämligen ansvarig för hyrestvister och kan hjälpa dig att få rätt till din uppsägningstid på 4 månader. Jag rekommenderar dig därför att vända dig till Hyresnämnden redan nu.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Har du ytterligare frågor eller behövs mer juridisk rådgivning kan du ta hjälp av någon av våra jurister. Du mailar då info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare