FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/07/2019

Vad gäller vid tvist gällande dagarna vid gemensam vårdnad?

Hej,

Jag och mina barns pappa har gemensam vårdnad om våra barn. Barnen bor varannan vecka hos mig. För 2 månader sedan skickade jag ett sms till pappan och bad om att få barnen en dag tidigare under semestern så vi kunde åka bort på en resa. Då var det inga problem. Nu har vi blivit osams och pappan tänker inte låta barnen komma tidigare till mig, vilket innebär att vi inte kan åka. Får han göra så fast jag har bevis sedan tidigare att han sagt ja?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om dina barns pappa kan ångra sig efter att ni fattat ett beslut avseende barnens tidiga vistelse hos dig.

Trots att ni har gemensam vårdnad och barnen egentligen ska vara hos sin pappa just den dagen, så har ni ingått ett skriftligt bindande avtal gällande just denna dag, så att ni ska ha möjlighet att åka på semester. Detta är således ett undantag från huvudregeln att det vanligtvis är hans vårdnadsdag.

Han kan således inte ångra sig, eftersom överenskommelsen är bindande (1§ avtalslagen). Om han ändå skulle "hålla kvar" barnen under denna dag, begår han dels avtalsbrott (1§ avtalslagen), dels egenmäktighet av barn (7 kap. 4§ brottsbalken) vilket är straffbart i lagens mening.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare