Vad gäller vid offentlig sammankomst?

Att göra störande ljud under en manifestation kräver tillstånd. Men om man sitter på ett torg i tystnad som greta thunberg med en skylt, gäller samma då?

Om man skulle sitta tyst och tända ett ljus för en bekants bortgång, kräver det tillstånd?

Att promenera med en pamflett runt i staden och då är promenaden i tystnad, krävs det tillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du avser att själv eller tillsammans med andra anordna en sammankomst på offentlig plats.

Din fråga regleras i ordningslagen (OrdL).

Vad avses med allmän sammankomst och allmän plats?

Enligt 1 kap. 2 § OrdL är allmän plats i princip allt som inte är privat mark. Således kan du räkna med att en stad till stora delar är allmän plats. Därutöver är en allmän sammankomst en sammankomst på allmän plats som allmänheten har tillgång till eller blir uppmanad att ansluta sig till enligt 2 kap. 1 § ordL. Allmän sammankomst omfattar i princip allt där politik, kultur eller religion utövas.

Hur söker man tillstånd?

Sådana sammankomster kräver tillstånd enl. 2 kap. 4 § OrdL. Det är polisen som ombesörjer sådana tillstånd (6 § OrdL) och du kan fylla i ansökan digitalt på deras hemsida.

Vad bör du göra?

Som svar på din fråga har jag valt att belysa att det krävs i regel tillstånd att organisera möten eller dylikt på allmän plats. Det är alltså oberoende av ljudnivån.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH
André BlomquistRådgivare