Vad gäller vid muntligt avtal?

Hur ska jag gå till väga då min sons pappa bryter mot muntligt avtal gällande att ha sonen med växelvist boende?

Finns det något brottsligt i det han har gjort?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Muntliga avtal är bindande, precis som skriftliga. Att din sons pappa brutit mot ert muntliga avtal kan innebära att du har rätt till ersättning, men eftersom ert avtal är muntligt kan det vara svårt att bevisa att ni kommit överens om att er son ska bo växelvis hos sin pappa. I framtiden rekommenderar jag dig att kräva skriftliga avtal på era överenskommelser, detta eftersom du då har bevis och kan gå vidare med kontraktsbrott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare