Vad gäller vid hyresvärdens underlåtenhet att reparera en vattenskada?

I lördags upptäckte vi en vattenskada i köket i vår hyreslägenhet som vi bott i ca 2 månader. Vi ringde hyresvärden som kom direkt och tittade på skadorna. Han sa att han skulle ringa försäkringsbolaget direkt på måndagen, alltså igår. Han kom senare tillbaka med en fläkt, jag fattade det som att vi skulle ha den för att undvika att skadorna blir värre. Efter att ha plockat bort listerna under köksskåpen och haft fläkten igång luktar det fruktansvärt illa i hela lägenheten. Idag kom han hit och skulle kolla hur det såg ut. Han tyckte det såg ut att ha torkat upp bra och sa att vi skulle avvakta. Han tyckte att det vore synd att behöva byta ut golvet som var nylagt för 2 år sedan. Kan tillägga att golvet svajar på två ställen när man går på det.

När vi nämnde att det luktar illa i hela lägenheten sa han "gör det?". Det är en väldigt tydlig lukt och han måste ha fel på luktsinnet om han inte känner det. Vi frågade även vad försäkringsbolaget hade sagt när han pratade med dom. Då säger han att han inte ringt dom och att han hoppas slippa det för att då måste han betala en självrisk på 22.000kr... Vi bor i en lägenhet där lukten slår en som en vägg när man öppnar dörren, lukten fastnar i våra kläder, det är en hälsorisk för både oss och vår kattunge att bo i detta. Men det tycker han är okej, så länge han får behålla sina 22.000kr. Vad har vi för rättigheter i det här? Vad har han för skyldigheter? Vad kan vi kräva? Kan vi vägra betala hyran tills det blir åtgärdat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i jordabalken (JB) och jag kommer att hänvisa till denna lag när jag besvarar din fråga.

Vilka skyldigheter har hyresvärden vid fel och skada i hyreslägenheten?

På tillträdesdagen ska hyresvärden tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap. 9 § JB). Hyreslägenheten ska ha samma skick under hyrestiden. Dessutom ska hyresvärden utföra tapetsering och målning med jämna mellanrum (12 kap. 15 § JB). Det innebär att hyresvärden har en underhållsplikt och ska åtgärda fel och skada så snabbt som möjligt

Vad kan hyresgästen göra om hyresvärden inte fullgör sin underhållsplikt?

Det är inte möjligt att helt vägra att betala hyran utan i stället kan hyresgästen begära hyresnedsättning. Hyresgästen kan också själv avhjälpa skadan på hyresvärdens bekostnad. Det gäller enbart om hyresvärden underlåter att efter tillsägelse fixa problemet så snabbt som möjligt. Ett annat alternativ är att säga upp avtalet om hyresvärden underlåter att åtgärda problemet efter att hyresgästen har meddelat hyresvärden (12 kap. 11 § JB).

Hyresgästen kan också vända sig till hyresnämnden för att få hjälp om hyresvärden inte löser det uppkomna problemet. Hyresnämden kan meddela ett åtgärdsföreläggande som innebär att hyresvärden får en viss tid på sig att lösa problemet. Oftast förenas ett åtgärdsföreläggande med vite. Vite leder till att hyresvärden kommer att vara tvungen att betala pengar till staten om han/hon inte genomför reparationen inom den bestämda tiden.

Ansökan till hyresnämnden är kostnadsfri och hyresgästen måste göra en skriftlig ansökan till hyresnämnden. Mer information om ansökan till hyresnämnden finner du här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare