Vad gäller vid hyreshöjning?

Hej! Vi bor på en hyresrätt som vi gått med i år och nu undrar vi vad som ska hända med hyresförhöjningen. Det står att inflation stiger och förmodligen så ska det påverka hyra också. Min fråga är om det skulle bli att hyresvärden kanske ökar priserna mer än vad som står på vårt avtal. Just nu är det att vi har det i skrivning att det skulle bli X kr in 2023, Y kr in 2024 och Z kr in 2025. I och med att denna finns på vårt avtal, är hyresvärden skyldig med att inte gå över den prisen eller får de öka hyra om de önskar? Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör reglerna i 12 kap. jordabalken samt hyresförhandlingslagen. Jag kommer därför att gå igenom de relevanta bestämmelserna nedan. I mitt svar utgår jag ifrån att ni hyr i första hand.

Hyrans storlek

För hyresrätter gäller att hyran kan bestämmas i hyresavtalet. ( 12 kap. 19 § jordabalken.)  Alternativt kan hyran också bestämmas i enlighet med hyresförhandlingslagen. Om din hyra i stället avgörs utifrån hyresförhandlingslagens regler grundar sig hyran i en överenskommelse mellan hyresvärden och en hyresgästorganisation. Förhandlingen görs på grundval av en förhandlingsordning som beslutas genom avtal mellan parterna eller av hyresnämnden. ( 1 § hyresförhandlingslagen) I så fall ska hyresvärden informera dig om att en förhandlingsordning gäller. ( 19 § hyresförhandlingslagen

Hyreshöjning utan förhandlingsordning

I det fall din hyra inte omfattas av en förhandlingsordning ska hyresvärden meddela eventuella hyreshöjningar skriftligt. ( 12 kap. 54 § jordabalken). Är du missnöjd med din hyra kan du prata med din hyresvärd. Om ni inte kan komma överens kan hyresvärden vända sig till hyresnämnden för att få igenom hyreshöjningen. Då prövas om din hyra kan anses skälig. Det avgörs utifrån förhållandena kring just din lägenhet och det så kallade bruksvärdet. (12 kap. 55 § Jordabalken) Hyran jämförs då med andra liknande lägenheter i området. En tillåten avvikelse från det är ca 3-5 %.

Hyreshöjning med förhandlingsordning

Om din hyra i stället bestäms av en förhandlingsordning kan du vända dig till hyresgästorganisationen, vanligen hyresgästföreningen som har förhandlat fram hyran tillsammans med hyresvärden. Därmed får du reda på om hyreshöjningen är korrekt och i enlighet med vad som förhandlats fram.

Sammanfattning

Hyran bestäms antingen direkt i ert avtal då du och hyresvärden tillsammans kommer överens om hyran, eller så bestäms den vid hyresförhandlingar mellan hyresvärden och hyresgästorganisationen. Därför är det bra att börja med att ta reda på om hyran omfattas av hyresförhandlingsordning. I det fall hyresförhandlingsordning gäller, kan du vända dig till hyresgästorganisationen. Omfattas din hyra inte av en förhandlingsordning behöver du förhandla med hyresvärden om hyran. Risken finns då att hyresvärden vänder sig till hyresnämnden för att fastställa hyreshöjningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare