Vad gäller vid hävning av ett köp?

Hej, Jag beställde en ljusstake från en butik som när den kom fram till mig var defekt. Butiken erbjöd mig rabatt på ljusstaken men jag ville hellre ha en ny. Butiken meddelade då att de tyvärr inte hade varan i lager och att den var slut hos leverantör och att jag om jag ville ha en ny skulle vara tvungen att vänta en ”väldigt lång tid” på denna. Jag bad dem då om att få returnera varan vilket jag fick - men jag skulle få stå för returfrakten. Sagt och gjort - jag returnerade varan och butiken registrerade returen men lade på en kostnad på 280kr. Fakturan specificerade inte vad dessa 280kr avsåg vilket jag då fick fråga butiken. De meddelade då att de 280 kronorna avser returfrakt + en ”hanteringskostnad”. Det framgår inte av villkoren på butikens hemsida att någon hanteringskostnad tillkommer vid retur och detta var heller inte något de nämnde när de sa att jag skulle få betala för returfrakten. Har företag verkligen rätt att lägga till kostnader som INTE framgår av köpvillkoren på hemsidan? Om inte - hur bör man lyfta detta med butiken / ta detta vidare?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

När en privatperson köper lös egendom av näringsidkare gäller konsumentköplagen (KKL). Jag utgår från att det är för privata ändamål du köpte ljusstaken.

Säljaren ansvarar för felaktigheter

En "defekt" vara (enligt din beskrivning) är med all sannolikhet felaktig i lagens mening. Varor ska t.ex. i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet och kompatibilitet stämma överens med vad som följer av köpeavtalet (4 kap. 1 § KKL), och gör den inte detta säger man att varan är behäftad med ett köprättsligt fel (4 kap. 5 § KKL). För sådana fel ansvarar säljaren under förutsättning att felet fanns när du fick varan i din besittning (4 kap. 14 § och 2 kap. 3 § KKL). Det är säljaren som har bevisbörda för att felet inte förelåg vid avlämnandet om denne skulle hävda det (4 kap. 17 § KKL).

Dina rättigheter när varan visar sig vara felaktig

När en vara som i ditt fall visar sig vara felaktig kan du ha rätt att kräva avhjälpande (exv. reparation), omleverans (d.v.s. att du får en ny ljusstake), prisavdrag (p.g.a. värdeskillnad eller för att täcka egna avhjälpningskostander), alternativt hävning av köpet (d.v.s. att du får lämna tillbaka varan mot full återbetalning) (5 kap. 1 § KKL). Detta har du rätt till efter att ha framställt en reklamation, vilket är ett meddelande om felet till säljaren. En reklamation ska meddelas säljaren inom "skälig tid" från det att du borde ha märkt felet (5 kap. 2 § KKL). Förhållandena i din fråga tyder på att du följt reglerna om reklamation.

Vilken påföljd är aktuell i ditt fall?

I första hand ska avhjälpande eller omleverans väljas om en vara är felaktig. Du som konsument har rätt att välja vilken av dessa påföljder du vill göra gällande. I ditt fall uppfattar jag det som att du krävt en omleverans (efter erbjudandet om prisavdrag), men att omleverans inte kunnat ske för att varan var slut i lager och hos leverantör. Under sådana förhållanden är inte säljaren skyldig att företa omleverans, då det ju tycks vara helt omöjligt. Avhjälpande tycks heller inte komma på fråga (5 kap. 4 § KKL). Sedan dessa två påföljder ska ske inom skälig tid från din reklamation och utan olägenhet för dig, blir i stället de andra påföljderna aktuella (prisavdrag och hävning) (4 kap. 8 § KKL). Du verkar ha framställt krav om hävning (returnering) direkt, vilket säljaren i ditt fall också godtagit. Frågan uppstår då vem som ska stå för kostnaderna till följd av hävningen.

Vem ska stå för kostnader till följd av din hävning?

När ett köp hävs på grund av säljarens avtalsbrott (exempelvis fel i vara) bortfaller dels köparens skyldighet att betala, dels säljarens skyldighet att överlämna den köpta varan. I de fall betalning och/eller överlämnande redan skett när köpet hävs, ska både säljaren och köparen lämna tillbaka det de fått på grund av köpet. Detta ska ske på säljarens bekostnad, då det är säljarens avtalsbrott som hävningen grundar sig på (8 kap. 2 § KKL). Att lägga till någon "hanteringsavgift" är därför inte tillåtet ens om det hade stått i säljarens standardavtal.

Har du godkänt att göra avsteg från konsumentköplagen?

Det skulle kunna invändas att du genom avtal har godkänt att stå för kostnaderna för återlämnandet av varan. Avtalsvillkor som strider mot konsumentköplagens bestämmelser och som är till nackdel för dig som köpare, är däremot helt utan verkan mot dig (1 kap. 10 § första stycket KKL). Att du tidigare gått med på att stå för kostnaderna saknar därför helt betydelse.

Sammanfattning

Du har juridiskt sett hävt köpet på grund av fel i vara. I och med hävningen blir du skyldig att lämna tillbaka ljusstaken, medan säljaren å sin sida blir skyldig att återbetala det du erlagt i betalning för ljusstaken. Fraktkostnader och andra eventuella kostnader som följer av återlämnandet av ljusstaken ska säljaren stå för. Att du tidigare godkänt att stå för en del av dessa kostnader saknar betydelse, då konsumentköplagens bestämmelser är tvingande till din fördel.

Vad du kan göra nu

Min rekommendation till dig är att kontakta säljaren på nytt och förklara för denne att det är han/hon som ska stå för kostnaderna, eventuellt med hänvisning hit till mitt svar. Du kan även låta Allmänna reklamationsnämnden avgöra saken, som då kan rekommendera säljaren att agera lagenligt. I sista hand, om säljaren inte följer dina uppmaningar, bör du kontakta någon av våra jurister. De kan hjälpa dig att kräva betalning av säljaren genom kravbrev, kronofogden eller domstol. Boka en tid med någon av våra jurister via https://lawline.se/boka

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig på vägen.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare