FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag26/09/2019

Vad gäller vid förvaltningsbeslut i enkla bolag?

Gäller majoritetsbeslut i enkla bolag?

Det är 13 fam. med i enkla bolaget. Från början var det bara sommarstugor på området men nu bor de flesta där permanent. Vi är tre som inte har strandtomt. Nu vill alla utom vi köpa loss sina tomter. Vi känner oss osäkra och vill bara att det ska bli så bra som möjligt för oss då våra tomter förmidligen inte blir lika mkt värda... och vi har bara en liten sommarstuga.Mvh Laila Dejeby

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Regler om enkla bolag finns i lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag (hädanefter BL)

Enkla bolag
Till att börja med ska man konstatera att ett enkelt bolag inte är en juridisk person, bolaget kan alltså inte förvärva rättigheter eller ikläda sig skyldigheter (se 1 kap. 4 § BL).

När det gäller enkla bolag är det absolut vanligaste att bolagsmännens inbördes rättigheter och skyldigheter regleras genom avtal (se 4 kap. 1 § BL). Lagen är således till stora delar dispositiv vilket innebär att dess bestämmelser kan avtalas bort av parterna i bolaget. I den mån bolagsmännen inte har avtalat något framgår det av 4 kap. 3 § BL att åtgärder i förvaltningen av bolagets angelägenheter endast får vidtas med samtliga bolagsmäns samtycke. Det krävs alltså full enhällighet bland bolagsmännen. Det finns ett undantag i paragrafen om åtgärder som är brådskande och inte tål uppskov, men detta blir förmodligen inte relevant i ditt fall då försäljning av fastighet inte verkar vara brådskande i den beskrivna situationen.

Det kan tilläggas att vid avtal med en utomstående person - en tredje man - gäller att endast den bolagsman som deltagit i avtalet blir bunden av det (se vidare 4 kap. 5 § BL). Detta verkar dock inte vara relevant i ditt hänseende då jag tolkar det som att en försäljning inte skulle ske till en utomstående part.

Slutsats
Svaret på din fråga blir således att utgångspunkten är vad ni har avtalat om. Om ni inte har avtalat om hur beslut i förvaltningen av bolagets angelägenheter ska tas, gäller att samtliga bolagsmäns samtycke krävs.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare