FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga11/11/2020

Vad gäller vid försäljning av tjänster via internet till barn?

Vad gäller kring försäljning av tjänster via internet till minderåriga. Tjänsten kostar cirka 300kr. Man betalar en gång och har tillgång till tjänsten i 30 dagar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Omyndighet

Alla under 18 år i Sverige är omyndiga. Som utgångspunkt kan en omyndig person inte ingå i avtal utan förmyndares (föräldrar är i de flesta fall förmyndare) samtycke. (9 kap. 1 § föräldrabalken (FB). En omyndig är med andra ord inte bunden av sitt rättshandlande. Det spelar ingen roll om motparten inte insåg att hen avtalade med en omyndig, avtalet är fortfarande ogiltigt. Om den omyndige dock har vilselett motparten angående sin behörighet att ingå i avtal, exempelvis genom att ange falska uppgifter om sin ålder eller ljugit om förmyndares samtycke kan den omyndige bli ersättningsskyldig (9 kap. 7 § FB).

Undantag
Om den omyndige är över 16 år och har fått inkomst via arbete kan hen spendera den inkomsten, förutsatt att hen fått tillstånd av sin förmyndare att arbeta (9 kap. 3 § FB). Vidare kan en omyndig person som har ett eget hushåll ingå i avtal rörande den dagliga hushållningen (9 kap. 2 a § FB).

Slutsats

Avtal som den som är under 18 år har ingått via internet borde anses ogiltiga förutsatt att inga undantag är tillämpliga. Då ska som utgångspunkt varje part lämna tillbaka vad hen har mottagit (9 kap. 7 § FB). I din situation innebär det att de pengar som betalats för tjänsten ska återbetalas. Jag rekommenderar därför att du/den som situationen gäller kontaktar säljaren och meddelar att avtalet är ogiltigt. I meddelandet bör du/den som situationen gäller också begära återbetalning av beloppet på 300 kronor. Om säljaren inte vill göra rätt för sig finns det hjälp att få i form av konsumentvägledning av kommunen där man är bosatt. Du kan läsa mer om det här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer som du undrar över erbjuder lawline gratis telefonrådgivning. Du kan också boka en tid med en av våra skickliga jurister.

Gratis telefonrådgivning: ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Boka tid med en jurist: https://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare