FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga31/08/2022

Får 12-13 åringar sälja saker för en idrottsklubb utan föräldrars samtycke?

Hej, en fråga kom upp igår på föräldramötet på bandyn. Får 12-13 åringar sälja i detta fallet nyckelbrickor med abonnemang? Klubbledningen har bestämt detta vi föräldrar undrar om det är okey om vi samtycker. Vi är inte glada för iden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som rör vad en omyndig person får och inte får göra regleras bl.a. i Föräldrabalken (FB).

En person under 18 år är omyndig och får inte lov att ingå avtal (9 kap. 1 § föräldrabalken, FB). Detta innebär att ett barn inte får lov att sälja saker. Barn som är över 16 år får dock lov att (med förälders samtycke) bedriva rörelse och där ta giltiga beslut inom rörelsen (9 kap. 3 § FB).

Med hänvisning till ovanstående, får 12-13 åringar inte lov att sälja nyckelbrickor med abonnemang för en idrottsklubb utan föräldrarnas samtycke.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Michelle KomulainenRådgivare