Vad gäller vid ett arvskifte?

Hej vad gäller vid arvskifte? Är det bouppteckningen som ligger till grund? Ingår tex verktyg mm i garage som lösöre?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad gäller vid ett arvskifte?

Ett arvskifte är något som är ett avtal mellan samtliga delägare i dödsboet. När en person avlider så kommer dödsboets skulder att betalas och en eventuell bodelning att genomföras.

Arvsskiftet går sedan ut på att de tillgångar som återstår efter att detta har gjort delas upp mellan de som är delägare i det aktuella dödsboet. På detta vis är det precis som du säger även verktyg och annat som finns i bostaden eftersom det är alla de tillgångar som tillhörde den avlidne som kommer att delas upp.

Viktigt att komma ihåg är dock att samtliga delägare i dödsboet, alltså alla arvtagare skall skriva under en handling som visar att det har skett ett arvskifte.

Är bouppteckningen grunden till arvsskiftet?

Bouppteckningen ligger därför, precis som du säger, till grund för arvsskiftet. Detta eftersom bouppteckningen är en redovisning av den avlidnes tillgångar och skulder såväl som en redogörelse på vilka som är dödsbodelägare, efterarvingar och arvingar genom testamente.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för dig!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare