Vad gäller vid en intermittent anställning?

Hej,

Min sambo har ett kontrakt hos ett företag. På kontraktet står det "General fixed term employment contract (Allmän visstidsanställning)". Det finns dock inget startdatum eller slutdatum. I kontraktet står det "employment only exists during premises upon in each particular oppertunity. Each such arrangement is a new fixed term contract. The employee has the right to decline a job oppertunity offered by the company". Det står ingenting om uppsägning eller uppehålla.

Nu till min fråga. Idag fredag 29/6 sade min sambos chef till honom att min sambo inte skall jobba på sex veckor. Detta var tre timmar innan min sambo gick hem för dagen och samma dag och även sista dag innan hans chef åker på semester. Är detta lagligt? Nu står min sambo utan inkomst i sex veckor och har inte någon möjlighet att söka något annat jobb för att täcka dessa sex veckor. Är det lagligt att bete sig på detta sätt?

Jag är mycket tacksam för hjälpen. Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om anställning hittar du i lagen om anställningsskydd (LAS). Den situation du beskriver innebär att din sambo är visstidsanställd men att varje tillfälle utgör ett separat anställningstillfälle. Det kan ibland kallas intermittent anställning eller timanställning. Är det så att varje arbetstillfälle utgör en ny anställning är det så att din sambo inte är anställd förutom när han faktiskt arbetar och har en anställning. Det har betydelse för den tvåårsfrist som gäller för att en visstidsanställning ska övergå i en tillsvidareanställning, LAS 5a §. För tvåårsfristen räknas den samlade tiden en arbetstagare varit anställd enligt en visstidsanställning, inte den samlade tiden arbetstagaren varit visstidsanställd enligt olika avtal. Det gör att det dessvärre blir svårt för in sambo att få visstidsanställningen att gå över i en tillsvidareanställning och då kunna kräva arbete.

En sådan timanställning är en väldigt osäker anställningsform just eftersom att anställningen endast gäller för varje respektive arbetstillfälle.

Jag hoppas att jag kunde hjälpa till att klargöra vad som gäller, har du ytterligare frågor eller funderingar skulle jag rekommendera dig och din sambo att kontakta ert lokala fackförbund.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare