FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/02/2018

Vad gäller vid bodelning om det föreligger äktenskapsförord?

Vad gäller vid skilsmässa om man skrivit äktenskapsförord att en viss summa pengar är enskilt egendom, men bostaden ägs till hälften av båda?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du skriver äktenskapsförord undantar du egendom från bodelning. Det betyder att pengarna inte kommer att ingå. I din fråga framkommer inte om bostaden gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord (se 7 kap 2 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Äganderätten i sig har ingen påverkan kring om något ska ingå i bodelning eller ej. Allt som inte är enskild egendom är så kallad giftorättsgods och ska ingå i bodelning (10 kap 1 § ÄktB). Förutsatt att bostaden inte gjorts till enskild egendom, så har jag gjort ett exempel nedan på en bodelning för att illustrera lite närmare kring förfarandet.

A och B är gifta och äger en bostad hälften var som är värd 1000 000 kr. De har inga andra tillgångar och skulder. Vid en andelsberäkning har A på sin sida 500 000 kr och B 500 000 kr. I och med att exemplet inte anger några skulder så finns det inga skulder att dra av på A eller B (se 11 kap 2 § ÄktB). Överskottet från A och B summeras och delas på hälften, vilket blir 500 000+500 000/2= 500 000 kr (11 kap 3 § ÄktB). Andelen som blir 500 000 kr för A och 500 000 kr för B är det som dem är berättigade till att få ut vid bodelningen.

Vid en lottläggning så avgörs vilken egendom som man får behålla. Huvudregel är att det man äger hamnar på ens lott (11 kap 7 § ÄktB). I detta exempel och även i ditt fall så ägs bostaden med hälften var. Antingen kommer A och B överens om vem som ska få bostaden eller så kan 11 kap 8 § ÄktB åberopas. Vad som anges i paragrafen är att den som bäst behöver makarnas gemensamma bostad har rätt att få egendomen på sin lott eller, om värdet är ringa. I exemplet kan vara att de gemensamma barnen ska bo hos A, vilket betyder att A har bäst behov av bostaden. Vidare kommer B att ha 0 kr kvar på sin lott och samtidigt vara berättigad till 500 000 kr i sin andel. A kommer därmed att behöva ge ut ersättning på 500 000 kr för att hen fick bostaden (se 11 kap 9 § ÄktB).

Sammanfattningsvis kommer bostaden i ditt fall ingå i bodelning om det inte gjorts till enskild egendom vid exempelvis äktenskapsförord. Ovan exempel visar förenklat hur förfarandet går till ifall en bostad ägs med hälften var. Pengarna som i ditt fall gjorts till enskild egendom ska vidare som redan nämnts inte alls ingå i bodelning.

Therese AxénRådgivare