FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/07/2020

Vad gäller vid bodelning om bara ena maken/makan står som ägare på bilen?

Hej! Min man och jag ska separera och ev skilja oss. Jag står som ägare till vår bil och står på billånet (lånet togs efter att vi gift oss). Kapitalskulden uppgår till 127000:-. En snabb onlinevärdering visar att den är värd 120000:-. Om det är så att skulden är lite större än värdet, vad har vi för alternativ då? Min man menar att han också har rätt till bilen i och med att han har hjälpt till att betala av på lånet, bensin osv. Att jag måste köpa ut honom. Jag menar att det inte finns något värde att dela på och i och med att jag står på bilen så kan jag fortsätta betala av på den och behålla den själv. Vad gäller? Tack på förhand!

Lawline svarar

Kort svar:

Bilen ses kommer att ses som er gemensamma tillgång, men du har rätt att få den på din lott vid en bodelning.

Långt svar:

Utgångspunkten i äktenskap är att alla tillgångar är gemensamma, giftorättsgods. För att en egendom/tillgång ska bli makens/makans enskilda egendom krävs det antingen att man makarna emellan upprättar ett äktenskapsförord, att egendomen avskiljs som enskild egendom genom gåvobrev till en av makarna eller genom arv då den som avlidit skrivit att arvet ska tillfalla en make/maka enskilt.

Med detta sagt innebär det att bilen oavsett vem som står som ägare, är er gemensamma egendom. Vid en bodelningen kommer alla era gemensamma tillgångar att räknas ihop och delas på två, vid denna beräkningen har ni också möjlighet att göra avdrag för alla lån som inte är kopplat till en enskild egendom, 10:1,11:1-3 ÄktB. Detta innebär att du från era gemensamma tillgångar kommer att få täckning från billånet. Som du säger finns det ju inget värde på bilen i dagsläget som du ska köpa ut din make för då bilen är belånad till hela dess värde.

När en bodelning har gjorts och ni räknar ut vilket värde ni båda enskilt har rätt till ( räknas i andelar), så blir nästa steg att bestämma hur ni vill dela upp tillgångarna (lotter) för att komma upp i det värdet ni enskilt har rätt till. Eftersom det var du som köpte bilen så har du rätt framför din man att få bilen på din lott, 11:7 ÄktB.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare