Vad gäller vid beordrad övertid?

Jag arbetar på ett företag utan kollektivavtal. Det är ett logistikföretag och nu under black friday kommer det bli väldigt mycket övertid för oss. Det är alltså ingen förfrågan om man vill jobba utan det är beordrad övertid - hela helgen. Halva manskapet ska arbeta lördag och resten på söndag, efter fredagen som vi jobbar allihopa 08-21.

De som fått passet på lördagen får endast 50% i ersättning medan de på söndagen har 100%. Eftersom vi inte fått välja själva känns det tråkigt för de som fått passet på lördag, det är ju trots allt beordrat och vi har inget val.

Vad gäller vid beordrad övertid? Har företag utan kollektivavtal något de måste gå efter eller får de helt enkelt välja själva?

Lawline svarar

Svar:

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av dina uppgifter att döma verkade du, utöver frågan om övertid undra kring din arbetsgivarens schemaläggning av arbetet. Därför kommer jag kort beröra detta. Inom arbetsrätten finns det en princip som heter arbetsgivarprerogativet. Det är en långtgående princip som i praktiken innebär att arbetsgivaren har möjligheten att fritt leda och fördela arbetet på arbetsplatsen. Med denna princip i åtanke får alltså din arbetsgivare schemalägga sina arbetstagares arbete.

Arbetstidslag (1982:673) reglerar de situationer när en arbetsgivare beordrar övertid. Eftersom ni inte tycks ha något kollektivavtal som anger något annat blir lagens bestämmelser gällande. Av 8 § framgår att vid behov får arbetsgivaren begära en ökad arbetstid med högst 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår. Detta utgör den s.k. allmänna övertiden. En arbetsgivare kan dock utöver den allmänna övertiden begära extra övertid. Denna är begränsad till 150 timmar per arbetstagare under ett kalenderår. För att extra övertid ska kunna begäras ska det finnas särskilda skäl för det, samt att situationen inte har går att lösa på annat rimligt sätt, se 8a §.

Hoppas detta svar var till hjälp!

Vänliga hälsningar, Josef Lindström Habta

Josef Lindström HabtaRådgivare