Vad gäller vid bearbetning av affischer?

Hej!

Jag köper, målar om och säljer second hand-möbler som hobbyverksamhet. Om jag köper en affisch i nån butik och klistrar hela eller en del av affischen på en möbel som en del av möbelrenoveringen, får jag då lov att sälja möbeln inom min hobbyverksamhet? Är det skillnad om det är tex ett "vanligt motiv" som t ex en solnedgång eller en känd figur som t ex Spindelmannen? Och är det skillnad om jag i framtiden vill göra samma sak som näringsverksamhet?

Tusen tack för hjälpen på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga hamnar inom ett rättsområde kallat immaterialrätt. Frågan kommer besvaras enligt upphovsrättslagens bestämmelser eftersom det gäller skyddet för konst. Jag kommer att svara på hur du kan använda affischer utan att det ska utgöra ett intrång i upphovsrätten.

Allmänt om upphovsrättsskyddade verk

Upphovsrätt omfattar litterära och konstnärliga verk som når upp till kravet för verkshöjd. Verket når verkshöjd om det är tillräckligt originellt och självständigt. Någon ska till exempel inte kunna framställa en likadan målning (1§ URL).

Upphovsrätten är ett skydd som innebär att skaparen har en uteslutande rätt att förfoga över verket. Det innebär en ensamrätt att göra det tillgängligt för allmänheten och framställa exemplar (2 § URL).

Vad gäller för privat bruk av möbel med affisch?

För att besvara din fråga så utgår jag från att affischen är målad på ett sådant sätt att den är originell och självständig. Lagen gör ingen skillnad på till exempel Spiderman eller en solnedgång utan man skiljer på verk som når upp till verkshöjd. Affischen med verkshöjd skyddas då enligt upphovsrättslagen (1 § URL).

För privat bruk av möbeln så behöver du inte hämta samtycke hos upphovsmannen eftersom det finns ett undantag för just privat bruk. Hobbyverksamhet kan omfattas det beror på hur den ser ur och vilka som kan ta del av möblerna. Det är tillåtet att framställa ett eller några få exemplar av ett verk. Dessa kan du sedan sätta på möbler som du vill (12 § URL).

Vad gäller för försäljning av möbler med köpt affisch?

För att besvara din fråga så utgår jag från att affischen är målad på ett sådant sätt att den är originell och självständig. Lagen gör ingen skillnad på till exempel Spiderman eller en solnedgång utan man skiljer på verk som når upp till verkshöjd. Affischen med verkshöjd skyddas då enligt upphovsrättslagen (1 § URL).

Som utgångspunkt ska samtycke hämtas från upphovsrättsmannen för att kunna använda de verk som han skapat. Till denna huvudregel finns det några undantag som i ditt fall innebär att du inte behöver kontakta den som målat affischen.

Eftersom du har köpt affischen så kan konsumtionsprincipen tillämpas. Har ett verk sålts med upphovsmannens tillåtelse så kan just detta verk säljas vidare. Du tillåts att använda det exemplaret av affischen du köpt för att placera på möbeln (19 § URL). Däremot så är det inte tillåtet att utan samtycke framställa flera exemplar av affischen för att placera på flera möbler och sälja vidare (2 § URL).

Genom att placera affischen på möbeln så bearbetar du affischen. Beroende på hur mycket du bearbetar affischen så kommer situationen att skilja sig. Enligt min uppfattning så verkar det som att man fortfarande kommer att se motivet tydligt och oförändrat trots att du fäst den på möbeln. I detta fallet så kommer skaparen till affischen att ha kvar upphovsrätten och du har en upphovsrätt till möbeln med affischen du skapat. Det krävs då fortfarande tillstånd av den ursprunglige skaparen för att upphovsrättsligt förfoga över verket (4 § URL).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så kan du för privat bruk använda en affisch för att placera på möbler. Du kan även ta en eller några få kopior på affischen för att placera på flera möbler.

För näringsverksamhet så kan du endast använda just det exemplar du köpt och för att framställa flera så krävs samtycke.

Eftersom man tydligt ser affischen på möbeln är den inte tillräcklig omarbetad för att uppnå ett eget nytt skydd. För att du ska få en egen upphovsrätt, och på så vis kunna sälja föremålet som din egen konst, måste du göra om det i så hög grad så att det kan anses vara ett nytt och självständigt verk.För att du ska förstå hur omarbetat verket ska vara ska jag ge ett exempel. I princip så ska du genom att titta på ett verk få inspiration till att vilja skapa ett eget.

Hoppas att jag kunnat svara på dina frågor. Behöver du fler svar så får du gärna skriva till oss igen.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare