Vad gäller vid andrahandsuthyrning av bostadsrättslägenheter?

Hej,

Sedan 2015 har jag varit bosatt utomlands pga studier och jobb. Under den tiden har jag hyrt ut min lägenhet i andra hand. Jag har alltid ansökt om tillstånd för uthyrning från bostadsrättsföreningen och har fått svar på att det inte ska vara något problem att hyra ut lägenheten så länge jag skickar in ett hyreskontrakt. Detta har jag regelbundet gjort men trots detta har styrelsen nu beslutat att jag inte längre får hyra ut min lägenhet i andra hand. De har skickat en rättelseanmaning avseende olovlig andrahandsupplåtelse där det står att jag har hyrt ut min lägenhet i andra hand utan föreningens samtycke eller tillstånd. Jag har fortfarande hyresgästen kvar i min lägenhet.

Min fråga till Er är hur går jag vidare angående detta och måste min hyresgäst flytta ut omedelbart?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan handlar om andrahandsuthyrning av en bostadsrättslägenhet och då blir reglerna i bostadsrättslagen (BRL) aktuella.

Andrahandsuthyrning av en bostadsrättslägenhet kräver samtycke eller tillstånd

En bostadsrättshavare behöver få samtycke från föreningen för att hyra ut lägenheten i andra hand (7 kap. 10 § första stycket BRL). Om föreningen inte vill ge samtycke till andrahandsuthyrningen kan bostadsrättshavaren vända sig till hyresnämnden (7 kap. 11 § första stycket BRL). Hyresnämnden ger tillstånd till andrahandsuthyrning om bostadsrättshavaren har skäl till andrahandsuthyrningen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke.

Ett godtagbart skäl till andrahandsuthyrning är då bostadsrättshavaren planerar att studera eller jobba utomlands. Frågan om föreningen saknar befogad anledning att vägra samtycke tar sikte på hyresgästens personliga kvalifikationer. Om hyresgästen är störande är det en befogad anledning att vägra samtycke. Det är alltså två villkor som måste uppfyllas för att hyresnämnden ska meddela tillstånd.

Rättelse måste följas

En andrahandsuthyrning utan samtycke eller tillstånd ger föreningen rätt att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning (7 kap. 18 § 2 p. BRL). Bostadsrättshavaren kan undvika uppsägning genom att följa rättelsen.

Vad du kan göra nu

Min rekommendation är att du vänder dig till hyresnämnden för att begära ett tillstånd till andrahandsuthyrning av din lägenhet. I och med att du studerar och jobbar utomlands har du ett godtagbart skäl till andrahandsuthyrning. Om hyresgästen är skötsam borde det inte vara ett problem att få ett tillstånd. Det är viktigt att du följer det som står i rättelseanmaningen så att du inte riskerar att förlora din bostadsrättslägenhet. Så länge andrahandsuthyrningen är olovlig måste hyresgästen flytta omedelbart.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare