Vad gäller strikt hundägaransvar?

Om en ovälkommen hund springer in i min lägenhet, där jag har tre hundar. Alla går i försvarsställning o kommer säkert döda. Vad gäller då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis har alla hundägare ett strikt hundägaransvar innebärande att ägaren är skyldig att ersätta skador som hunden orsakar, oavsett om hunden blivit provocerad eller inte. Det strikta ägaransvaret framgår av 19 § i lagen om tillsyn över hundar och katter.

Skadas din hund av andra hundar så lider du en så kallad sakskada och ägaren till hunden som orsakat skadan är då skadeståndsskyldig gentemot dig, på samma sätt som du blir skadeståndsskyldig för skada din hund gör på den andra ägarens hundar. Vad ägaren eller innehavaren eventuellt betalt i skadestånd har denne sedan rätt att få tillbaka av den som vållat skadan om någon annan var vållande.

Sammanfattningsvis är hundägaren alltid skadeståndsskyldig oavsett hur olyckan gick till. Man har dock rätt att kräva tillbaka pengarna tillbaka från den som egentligen har orsakat skadan. Det strikta ansvaret gäller även om det sker på din egendom och en annan lös hund kommer dit. Blir den andra hunden skadan är det du som blir skadeståndsansvarig trots att den andra hunden inte har på din egendom att göra. I ditt fall skulle du bli skadeståndsskyldig för eventuell skada dina hundar orsakar och vice versa. Sedan om det står klart vem som egentligen vållat skadorna har den andra parten rätt att kräva tillbaka pengarna som utgjorde skadeståndet.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare