Vad gäller om något händer när jag passar en hund?

Hej! Passar en hund som ej är försäkrad vad är det som gäller om något händer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan

Jag har två olika tolkningar av din fråga. 1. vem blir skyldig att betala om hunden du passar skadar en människa eller egendom? 2. Blir du skadeståndsansvarig ifall hunden blir skadad när du passar den? Jag kommer svara på båda nedan.

Vilken lag är tillämplig?

Lagen som reglerar hundars skadeståndsansvar är Lagen om tillsyn över hundar och katter (HundL). Lagen som reglerar skadestånd på saker (som hundar är) är Skadeståndslagen (SkL).

1. Vad gäller om hunden du passar orsakar skada?

För hundar är det strikt skadeståndsansvar. Det innebär att skadestånd ska betalas oavsett om det var en olycka eller att hunden exempelvis blev provocerad, 19 § HundL. Frågan är då om det är du eller ägaren som ska betala skadeståndet.

I paragraf 19 står det att det är ägaren eller innehavaren som ska betala skadeståndet. Innehavare är man inte bara för att man passar en hund lite kort. Jag kan inte bedöma om du är innehavare med den informationen du angav i frågan. Men när lagen stiftades så var exempel på innehavare fodervärd, hunddagis och någon som lånat hunden för jakt, 19 § HundL.

Men även om det är så att du inte bedöms vara innehavare så kan du bli skadeståndsansvsarig för hunden du passar, detta om du har vållat skadan. Det går till så att ägaren då får betala den skadade och sedan kräva dig på det beloppet, 19 § HundL. Du kan ha vållat skadan om du exempelvis tröttnat på hunden och därför släpper ut den på din dåligt inhägnade baksida varför hunden rymmer och biter en granne.

2. Vad händer om hunden skadas när du passar den?

För att du ska bli skyldig att ersätta ägaren så måste du vara skadeståndsansvarig, det blir du om du agerat vårdslöst eller med uppsåt, 2 kap. 1 § SkL. Det kan exempelvis betraktas som vårdslöst om du gick med hunden okopplad längs en trafikerad landsväg varpå hunden blir överkörd. Om hunden var försäkrad hade skadeståndet troligen blivit mindre eftersom du då betalt självrisken. Om du själv har en ansvarsförsäkring kan ditt försäkringsbolag betala skadeståndet. Om du inte är vårdslös eller avsiktligt skadat hunden så blir du inte skyldig att ersätta ägaren.

Hoppas jag svarat på din fråga, annars får du ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare