Vad gäller om man hittar pengar på marken?

Hej,

Om jag hittar pengar, under 100kr på marken på väg till jobbet, ska jag lämna in dem till polisen? Vore det straffbart att behålla dem? Var går gränsen för hur mycket pengar man kan hitta och behålla, utan att det är straffbart?

Vänligen,

/Pia

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga rör hittegods och regleras i lag om hittegods.

All egendom som påträffas någonstans utan att rätt ägare tycks vara närvarande utgör hittegods och ska anmälas till polisen (1 § Lag om hittegods). Den som själv tar och behåller upphittat gods gör sig skyldig till bötesbrottet fyndförseelse (10 kap. 8 § Brottsbalken). Detta gäller för allt gods, oavsett vilket värde det har.

Om inte ägaren till godset framträder inom 3 månader tillfaller godset den som hittat det, alternativt 1 månad om ägaren inte hämtar godset efter att ha blivit meddelad av polis (4 § Lag om hittegods). Ägaren till sedeln måste betala polisen och upphittaren för skäliga kostnader för att tillvarata godset samt en skälig hittelön (3 § första stycket Lag om hittegods).

För vidare läsning finns ett spännande rättsfall om en person som tagit pengar ur en bankomat och inte lämnat tillbaka dem, detta gick hela vägen till hovrätten! (RH 2005:57)

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH,

André BlomquistRådgivare