Vad gäller om man brukar cannabis utomlands och testar positivt på drogtest genomförd på arbetsplats i Sverige?

Hej!Jag har en fråga angående detta med drogtester på jobbet eller i samband med nyanställning. Säg att någon åker till ett land eller en stat där canabis är fullt lagligt och brukar i detta landet (Ex Amsterdam eller kalifornien), man bryter med andra ord inga lagar och man bryter inte mot narkotikalagarna då man inte är inom svensk jursdiktion. Sedan återvänder hen hem till sverige och inom kort gör man ett drogtest på arbetsplatsen. Testet är bundet att komma tillbaka positivt men det jag undrar är ifall det håller någon makt/får någon negativ påverkan? (Givet är att man kan bevisa att man inte brytit mot några lagar i form av kvitton och vittnesmål etc).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

I mitt svar kommer jag att utgå från att cannabis har konsumerats i ett land där det är lagligt och att man därefter har rest tillbaka till Sverige. Sedan genomförs ett drogtest på arbetsplatsen i Sverige vilket får ett positivt resultat. Frågan är följaktligen vad som gäller om man lagligen brukar cannabis utomlands och vilka konsekvenser ett positivt drogtest på arbetsplatsen medför.

Vad gäller om man brukat cannabis utomlands?

Cannabis klassas som narkotika och narkotikastrafflagen (NSL) är tillämplig på området. I Sverige är det olagligt att inneha samt bruka cannabis (1 § 6 punkten NSL). Att vara påverkat av cannabis är däremot inte brottsligt utan det brottsliga ligger i själva brukandet. Hur som helst finns det andra länder där det är lagligt att bruka och inneha cannabis, precis som du nämner. Det här medför att om man har brukat cannabis i ett land där det är lagligt så kan man inte dömas för narkotikabrott i svensk domstol (2 kap. 2 § 2 stycket Brottsbalken). Svensk domstol är alltså inte behörig att döma i saken om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten. För att svensk domstol ska vara behörig att döma krävs det inte endast att gärningen ska vara kriminaliserad i Sverige utan även i det land där den begås. Värt att nämna är att det givetvis är brottsligt att ta med sig narkotika till Sverige men utifrån din fråga verkar så inte vara fallet.

Bevisningssvårigheter

Att bevisa var cannabis konsumerades kan vara svårt. Det är bra ur bevishänseende om man kan lägga fram bevisning i form av kvitton och vittnesmål etc som pekar på att cannabis konsumerades i ett land där det är lagligt.

Vad händer om ett drogtest på arbetsplatsen blir positivt?

En arbetsgivare är enligt lag skyldig att erbjuda rehabilitering för missbruk om man testar positivt för narkotika i samband med drogtest på arbetsplatsen. Som anställd kan du inte bli uppsagd utan en saklig grund för uppsägning vilket följer av anställningsskyddslagen (LAS). Huruvida man riskerar att förlora sin anställning beror även på vilken anställningstyp man har. För att få klarhet i det enskilda fallet bör man prata med arbetsgivaren eller den relevanta fackliga organisation.

Emellertid har arbetsgivaren rätt att göra en polisanmälan då det är brottsligt att inneha och bruka cannabis. Isåfall får arbetstagaren bevisa att cannabis har brukats utomlands lagligen, som nämnt ovan.

Slutsats

Att lagligen ha konsumerat cannabis utomlands och sedan ha det kvar det i blodet gör inte att man kan dömas till ansvar. Ett positivt drogtest på arbetsplatsen är i regel inte tillräckligt för att utgöra en uppsägningsgrund.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare