FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/04/2018

Vad gäller om köparen inte betalar?

Hej. X har sålt en hund till Y den 20/2-18 dom kom överens att Y skulle betala hunden den 27/2-18. Men fortfarande har Y inte betalat. Y har tusen olika bortförklaringar för att inte betala. X har alla papper på hunden. X har polis anmält Y. Men det blev nerlagt. Brott kan inte styrkas? Otroligt kan man bara säga att jag skall köpa en hund. Och sedan inte betala.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Självklart ska man inte kunna köpa en hund och sedan strunta i att betala. Säljaren som sålt hunden har två valmöjligheter enligt lagen. Det ena är att kräva köparen på betalning och det andra är att häva köpet.

Jag har utgått ifrån att säljaren och köparen är två privatpersoner vilket innebär att vi får använda oss av Köplagen (KL). Enligt 52§ KL har säljaren rätt att kräva att köparen betalar om denne inte gjort det inom den utsatta tiden. Enligt 54§ KL har säljaren ytterligare en möjlighet, nämligen att kunna häva köpet om den uteblivna betalningen är ett "väsentligt avtalsbrott." Eftersom det gått över 2 månader sedan betalningen skulle skett enligt överenskommelsen borde det kunna ses som just ett "väsentligt avtalsbrott." Att häva köpet innebär att man återställer förhållandena så som de var innan köpet påbörjades; säljaren får tillbaka sitt och köparen får tillbaka sitt.

Det är ett civilrättsligt ärende och det är förmodligen därför som X inte haft så stor framgång hos polisen. Det X kan göra rent juridiskt är att ta frågan till domstol. Dock är det dyrt och tar lång tid. Mitt råd är därför att tala om för Y vad som gäller och att risken finns att X tar ärendet till domstol om Y inte betalar för sig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare