Vad gäller om gåva blir enskild egendom?

Om jag vill skänka pengar till min son som enskild egendom hur bevisas detta ? Genom ett särskilt dokument ?

Vilka regler gäller för enskild egendom vid arv och skilsmässa ? Omyndiga barn och barnbarn ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till dig Lawline med dina frågor!

Jag uppfattar det som att du vill ge en gåva som enskild egendom till din son samt få lite information om hur enskild egendom fungerar vid arv och skilsmässa.

Behövs ett särskilt dokument vid gåva?

Genom att upprätta ett gåvobrev med villkor om att pengarna till din son är enskild egendom så bevisar det att gåvan är enskild egendom.

Det finns inget tvång eller speciella krav på ett särskilt dokument vid gåva av lös egendom. Lös egendom är bl.a. pengar. Däremot är ett gåvobrev ett passande dokument. Gåvobrevet har inga speciella formaliakrav och i det kan du t.ex. villkora att pengarna ska ges till din son som enskild egendom.

Vilka regler gäller för enskild egendom vid skilsmässa?

Regler om äktenskap finns i äktenskapsbalken. Vid skilsmässa ska egendom fördelas i en bodelning (9 kap. 1 § första stycket ÄktB). I en bodelning ska makarnas giftorättsgods delas lika mellan dem (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Om din son i framtiden genomgår en skilsmässa kommer pengarna du gett honom inte vara giftorättsgods. Eftersom pengarna är hans enskilda egendom genom din gåva, kommer dessa inte ingå i en framtida bodelning och inte delas lika mellan makarna (7 kap. 2 § andra punkten ÄktB).

Här vill jag bara uppmärksamma dig på att det är viktigt att vara noggrann med vad det faktiskt är som ska utgöra den enskilda egendomen. Eftersom du vill ge en gåva i form av pengar kan det vara bra om du så önskar, även skriva till att

- egendom som träder i enskilds egendoms ställe ska vara *sons namn* enskilda egendom

- avkastning från den enskilda egendomen också ska vara *sons namn* enskilda egendom

Det innebär alltså att om din son köper något för pengarna eller får avkastning genom att investera pengarna i aktier som går med vinst, kommer denna egendom fortfarande vara din sons enskilda egendom vid en eventuell skilsmässa.

Vilka regler gäller för enskild egendom vid arv?

Regler om arv finns i ärvdabalken. Som jag uppfattar din fråga undrar du vad som händer med den enskilda egendomen när din son sedan går bort. Under förutsättning att din son har en make/maka så kommer denna ärva din sons kvarlåtenskap, inklusive den enskilda egendomen (3 kap. 1 § första stycket ÄB). För att fortsätta separera den enskilda egendomen från efterlevande make/maka kan din son skriva ett testamente (9 kap. 1 § ÄB).

Omyndiga barn och barnbarn

Jag råder dig att skicka in en ny fråga till Lawline angående omyndiga barn och barnbarn. För att kunna ge dig bästa möjliga rådgivning behövs mer information om vad din fråga faktiskt är, eftersom området är brett med en mängd möjliga svar.

Hur kan du gå vidare med din fråga

När det kommer till gåvobrevet har jag nu svarat generellt vad som gäller. Även om det inte finns några speciella formkrav kan det vara ett alternativ att kontakta Lawline (info@lawline.se) för mer juridisk hjälp. Skulle den summa pengar du vill ge din son ha ett högt värde kan du för att vara på den säkra sidan, få hjälp att upprätta ett gåvobrev för att få ett heltäckande skydd.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Mvh,

Fanny ErikssonRådgivare