FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/08/2019

Vad gäller om ett företag skickar en produkt utan att jag beställt något?

Jag fick,utan att ha blivit kontaktad, en försändelse på posten från R AB innehållande ett SD-kort och en faktura. Jag sände omedelbart i ett A4 kuvert med tre brevfrimärken. Jag skrev ett meddelande "jag har inte beställt något från er".

Trots det har jag fått nya fakturor och påminnelser. Jag har nu ett inkassokrav från ett Inkassobolag som jag uppmanat att avsluta kravet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ett bolag ska få fakturera dig krävs att ett bindande avtal kommit till stånd. För att ett juridisk bindande avtal ska anses ha kommit till stånd krävs att det finns två överensstämmande viljeförklaringar - ett anbud som besvarats genom en accept. Jag uppfattar det som att du aldrig varit i kontakt med detta bolaget tidigare, även om så är fallet, måste du ha tackat ja till ett avtal som föreskriver en betalningsförpliktelse.

Således har detta bolaget försökt sig på en s.k negativ affärsmetod vilket som huvudregel inte erkänns som bindande avtal inom det svenska rättssystemet. Du har ingen skyldighet att varken betala eller skicka tillbaka produkten. Du har all anledning att bestrida fakturan hos det inkassobolag som nu driver in skulden. Min bedömning är att det räcker att du påvisar att du aldrig haft något köpeavtal med detta bolaget för att din skuld ska skrivas av. Värt att tillägga är att all kommunikation via dig, R AB och inkassobolaget lämpligen sker skriftligen.

Hoppas du fått svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare