FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/06/2019

Vad gäller om ett aktiebolag inte går bra?

Hej,

Jag vill starta ett aktiebolag och ta lastbilar på leasing då vi ska driva åkeri. Min fråga är då vad händer om företaget inte går som det är tänkt, alltså om vi inte kommer kunna betala leasing kostnaden?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Aktiebolagsformen erbjuder mängder av möjligheter. Grundkonceptet med bolagsformen är att du som aktieägare ska kunna investera kapitalet i aktiebolaget utan att riskera något mer utöver det. Det investerade kapitalet registeras hos Bolagsverket och utgör vad som normalt kallas det registrerade aktiekapitalet. För ett privat aktiebolag gäller för nuvarande ett krav på att aktiekapitalet ska uppgå till minst 50 000 kr (1 kap 5 § Aktiebolagslag). Historiskt har idén med ett minsta tillåtna aktiekapital beskrivits utgöra ett minimiskydd för aktiebolagets borgenärer. Intressant nog pekar det mesta mot att kravet kommer att sänkas till 25 000 kr till den 1 jan 2020.

Åter till din fråga. Vad händer om aktiebolaget börjar gå med förlust och inte längre kan betala sin skulder? I sådant fall är det viktigt för dig som ägare att vara lyhörd för tidiga varningsklockor. Inser du att bolaget börjar bli skuldsatt bör sammankalla styrelsen och upprätta en kontrollbalansräkning. Syftet med kontrollen är att undersöka ifall det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Beroende på resultatet ska ett beslut tas om aktiebolaget ska begäras i likvidation. Gör du inte det riskerar du att bli personligt betalningsansvarig för de förpliktelser som uppkommer under den tid underlåtenheten kvarstår (25 kap 18 § ABL).

Sammanfattningsvis, ett aktiebolag innebär att du som utgångspunkt endast riskerar det kapital du väljer att investera i aktiebolaget. Om verksamheten går sämre är det viktigt att agera för att undvika ett personligt betalningsansvar. Skulle bolaget begäras i likvidation och efterlevt de regler som gäller kan du inte bli ansvarig för aktiebolagets förpliktelser.

Jag hoppas att du fått svar på dina funderingar! En rekommendation är annars att titta på bolagsverkets hemsida och ta del av dess allmänna vägledningar.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare