FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/07/2018

Vad gäller om en förälder vill flytta vid gemensam vårdnad?

Hej,

Jag har två barn på 4 och 1,5 år. Deras pappa och jag skiljde oss i september förra året. Vi både har träffat nya och han har flyttat ihop med sin nya flickvän. Dock försöker han göra det svårt för mig i och med att barnen bor hos mig (de är hos honom varannan helg) att flytta ihop med min såsmåningom. Min pojkvän bor i en annan stad som ligger cirka en timme bort. Även han har två barn, som han har på halvtid, så det blir svårt för oss både att flytta en längre sträcka oavsett. Vi tänkte att vi i så fall skulle mötas ungefär halvvägs. Jag har sagt till mitt ex att jag varannan helg kan köra barnen och hämta barnen från honom. Jag har även sagt att de kan gå kvar på samma förskola då jag ändå måste köra förbli där på väg till jobbet. Men han håller fast. Detta får mig att tro att han bara inte vill för att bråka med mig. Har han verkligen rätt att göra såhär? Vi har delad vårdnad.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Vid gemensam vårdnad ska beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid fattas av vårdnadshavarna i samförstånd, till dessa beslut räknas sådant som skolgång och boende Föräldrabalken 6 kap. 11 § och 13 §. Som huvudregel får inte en vårdnadshavare flytta med barnet till en annan bostadsort utan den andra vårdnadshavarens godkännande, detta eftersom det anses vara ett ingripande beslut för barnet då det kan innebära en förändring av till exempel skolgången. Detta gäller särskilt om flytten innebär ett byta av kommun eller annars en lång resväg mellan vårdnadshavarna. En annan viktig aspekt är Föräldrabalken 6 kap. 2a § som innebär att beslut ska fattas med hänsyn till barnets bästa, och att barnets behov av en god relation till båda föräldrarna ska tillgodoses.

Sammanfattningsvis så kan du antagligen inte flytta om den andra vårdnadshavaren motsätter sig, om barnet ska flytta med dig. Det är därför viktigt att ni är överens, även i framtiden om ni behåller den gemensamma vårdnaden av barnet är detta av stor vikt då samstämmighet krävs i många beslut som rör barnet.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare