Vad gäller om en bil skadats på en bilvårdsfirma?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!
Tillämplig lag
Att som privatperson lämna in sin bil på en bilvårdsfirma utgör en tjänst och konsumenttjänstlagens regler är således tillämpliga (1§ Konsumenttjänstlagen). Jag kommer att utreda huruvida tjänsten kan anses felaktig, för att därefter utreda vad som kan bli de rättsliga påföljderna av en felaktigt utförd tjänst.
Felaktig tjänst
Ett företag som utför en tjänst ska genomföra denna fackmässigt. Företaget ska vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen (4§ Konsumenttjänstlagen). En tjänst anses felaktig om resultatet avviker från vad konsumenten med hänsyn till 4§ har rätt att kräva, även om resultatet beror på en olyckshändelse (9§ Konsumenttjänstlagen). Att som bilvårdsfirma repa lacken på grund av att man inte sköljt bort grus kan troligen inte anses vara fackmässigt och uppfyller troligen inte heller kravet på att med tillbörlig omsorg ta tillvara konsumentens intressen. Det är därför möjligt att tjänsten anses felaktig enligt konsumenttjänstlagen, även om skadorna inte är så pass omfattande att de är synliga.
Reklamationsfrist
För att ha rätt att påkalla rättsliga påföljder för felet krävs att man som konsument åberopar felet inom skälig tid från det att man märkt eller borde märkt felet (17§ Konsumenttjänstlagen). En reklamation inom två månader från det att man upptäckt felet anses alltid vara gjord i rätt tid. Om man inte reklamerar i tid så förlorar man rätten att påkalla rättsliga påföljder (18§ Konsumenttjänstlagen). Det är därför viktigt att du så fort som möjligt hör av dig till bilvårdsfirman och berättar om reporna, om du ännu inte gjort det.
Rättsliga påföljder
Som konsument har du rätt till avhjälpande genom att bilvårdsfirman reparerar de fel som uppstått (20§ Konsumenttjänstlagen). Reparation ska ske inom skälig tid från det att du gett bilvårdsfirman möjlighet att genomföra det. Även om man som konsument inte kräver avhjälpande, har bilvårdsfirman rätt att avhjälpa felet inom skälig tid från reklamationen.
Om inte bilvårdsfirman reparerar felet har du istället rätt till prisavdrag (21§ Konsumenttjänstlagen). Prisavdragets storlek ska omfatta vad det kostar att reparera bilen (22§ Konsumenttjänstlagen).
Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!
Med vänlig hälsning,