Vad gäller om en beställd vara från ett företag inte levereras?

Jag beställde 2 st artiklar från ett förtag, jag har endast fått en av artiklarna. Jag kontaktar företaget och ber dem sicka den andra som är beställd. De hävdar då att varorna är skickade och uthämtade. Det stämmer att ena paketet är uthämtat, men ej det andra. Nu vill de att jag ska betala för båda varorna trots att jag ej fått båda. Vikten samt storleken på det uthämtade paketet påvisar att det endast låg en vara i det paketet. Jag har även varit i kontakt med postnord som styrker att endast ett paket avsåg det sändnings-Id som paketet hade. Har de rätt att göra detta? Vad är min rättighet här och hur går jag vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Rättslig grund för att företaget är i dröjsmål

Regler om förhållandet mellan näringsidkare och privatperson vid köp av varor återfinns i Konsumentköplagen (KköpL)

Att som företag inte leverera en vara i enlighet med överenskommet medför att företaget hamnar i dröjsmål (3 kap. 1§ KköpL). Låt säga att köpare och säljare kommit överens om leverans inom 10 dagar. Om varan inte levererats efter 10 dagar så är säljaren i dröjsmål och köparen har på grund av detta rätt att göra påföljder gällande.

Om parterna inte kommit överens om när varan ska levereras, så ska den levereras senast 30 dagar efter det att köpet ingicks (2 kap. 2§ KköpL). I ditt fall framgår det inte hur lång tid det var sedan du beställde dina varor samt på vilka villkor leverans skulle ske, men ovanstående utredning är förutsättningarna för att du ska få göra påföljder gällande.

Vilka påföljder kan vara aktuella om man inte får sina köpta varor levererade?

Av din information i frågan tolkar jag det som att du ännu inte betalat för dina varor. Som konsument är man inte tvungen att betala förrän man fått sin vara (7 kap. 2§ KköpL)

Du kan kräva att företaget levererar din produkt, så länge det inte föreligger ett hinder mot detta som företaget inte kan styra över (3 kap. 4§ KköpL). Om man som konsument dock väntar orimligt länge med att framställa kravet förlorar man rätten att kräva fullgörelse, men i ditt fall tolkar jag det som att du hört av dig till företaget relativt omgående.

Nästa steg, om företaget trots detta fortfarande inte levererar produkten, är rätten att häva köpet enligt 3 kap. 5§ KköpL. Ett meddelande om hävning måste dock lämnas inom skälig tid (3 kap. 6§ KköpL). Det innebär att man inte kan vänta hur länge som helst med att förklara för företaget att man tänker häva köpet.

Hur kan man gå till väga?

Du som konsument har möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få en bedömning om din situation. Att anmäla ens ärende är kostnadsfritt och kan göras på deras hemsida. Deras hemsida hittar du (här). Ens kommunala konsumentvägledning kan även hjälpa en som konsument i form av stöd och information. Du hittar din konsumentvägledning (här)

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare