Vad gäller om den ena avlider och ens sambo står som ägare av tomt, lagfart och fastighet? Samboavtal eller testamente finns ej.

Jag och min sambo sedan 20 år, inga gemensamma barn men båda har från tidigare förhållanden.

Vi kommer nu att bygga ett gemensamt hus. Tomten inköptes härom dagen och i köpekontraktet står min sambo som ägare. Nästa steg är fastighetens lagfart. Vad gäller om jag avlider och sambon står som ägare av tomt och lagfart?

Vi har inte skrivit något samboavtal eller testamente.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis kan sägas att det är, i det fall att du avlider, upp till din sambo att avgöra om hen vill göra bodelning eller inte (se här). Det är inte något som dina barn (i egenskap av arvsberättigade/dödsbodelägare) kan bestämma över.

Huvudprincipen är ju att vardera person äger sin egen egendom som den förvärvat. Bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk utgör samboegendom (3§ sambolagen). Att något är införskaffat för gemensamt bruk innebär att det är införskaffat under sambotiden. I ditt fall ska ni ju bygga huset nu under sambotiden. Detta är ju under förutsättning att ni inte skrivit något annat i ett samboavtal eller liknande - men något sådant fanns inte vad jag kan förstå.

En möjlighet som sambos har är att du, i ditt fall som alltså inte är ägare till fastigheten, kan skriva in/anmäla dig på fastigheten hos inskrivningsmyndigheten om ni båda undertecknar en handling (5§ sambolagen). Detta hindrar din sambo från att t.ex. sälja erat gemensamma hem utan ditt samtycke, som ju hen kan göra eftersom det är hen som står på lagfarten och alltså som ägare på fastigheten. I en sådan situation skulle du annars behöva bevisa dold samäganderätt. Det har kommit fram i praxis och domstolen har satt upp tre kriterier för detta:
- En av samborna ska ha köpt egendomen i sitt eget namn men för parternas gemensamma bruk,
- Den andra sambon ska ha tillfört ekonomiskt tillskott med avsikten att bli samägare (samt att detta ska vara gjort i samband med förvärvet/köptillfället)
- Sambon som står som ägare ska ha insett denna avsikt

Vad jag förstår utifrån din situation skulle det mot bakgrund av punkt 2 bli svårt för dig att hävda detta – särskilt eftersom det är du som har bevisbördan i det läget. I det fall att din sambo skulle sälja bostaden under tiden ni är tillsammans och t.ex. flyttar in i en hyresrätt så upphör din rätt att få samboegendomen delad. I ett sådant läge finns inte heller någon regel som säger att den erhållna köpesumman från försäljningen ska delas istället. Det påverkar ju då såklart arvet efter dig i det fall att du avlider.

Paragrafen gör det således möjligt att redan innan en eventuell tvist uppstår klargöra att bostaden är gemensam.

För din sambos del, i det fall att du avlider, så ärver inte sambor varandra. Likaså gäller ju såklart om din sambo avlider före dig – något sådant är det ju sällan på förhand som man kan veta. Konsekvensen av det kan t.ex. vara att man kan måsta sälja huset för att särkullbarnen ska få ut sina laglotter. Som gifta ärver man varandra och på det sättet säkerställer ett "orubbat bo". Detsamma går att uppnå genom inbördes testamente. Men mer om det nämner jag inte här då det inte var din huvudfråga, men tänkte att informationen ändå kan vara relevant för din situation.

Har du några fler frågor eller funderingar – och kanske särskilt om det gäller inbördes testamente så får du gärna boka tid med en av våra jurister.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare