Vad gäller om bägge makarna avlider samtidigt?

Arvsrätt för särkullsbarn

Hej igen

Följdfråga från min fråga besvarad 18/1.

Menar ni att om vi dör samtidigt är det inte ett dödsbo då? Ni skriver att hans barn ärver honom och mina barn mig. Jag trodde att allt blev ett vid giftemål?

Lawline svarar

Hej, tack för att du valde att skicka in en ny fråga till oss på Lawline!

Blir allt ett vid giftermål?

Inledningsvis kommer vi behöva använda oss av ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB) för att kunna besvara din fråga.

När en make avlider så kommer en bodelning att ske (23 kap. 1 § ÄB). Vid denna bodelning kommer enbart giftorättsgods att ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte har gjorts till enskild (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan däremot göras till enskild på olika sätt, exempelvis genom äktenskapsförord eller om man har fått en gåva med villkoret att den ska utgöra enskild egendom (se 7 kap. 2 § ÄktB). Till följd av detta så är inte all egendom mellan makar nödvändigtvis gemensam, utan det kan finnas sådan som enbart tillhör den ena.

När ena maken avlider så tillfaller egendomen den efterlevande maken efter det att bodelningen har skett (3 kap. 1 § ÄB). Undantag från detta är däremot om det finns särkullbarn. Särkullbarn har rätt till sitt arv direkt. Särkullbarn är den som är barn till en av makarna men inte till bägge. Dina barn och din makes barn utgör särkullbarn.

Det du skriver stämmer därför. Om bägge makarna avlider samtidigt kommer din egendom tillfalla dina barn och din makes egendom tillfalla hans barn. Detta beror på att en förutsättning för att kunna ärva någon är att man är vid liv vid arvlåtarens bortgång (1 kap. 1 § ÄB). Skulle ni båda avlida samtidigt kommer ni ha varsitt dödsbo.

Sammanfattningsvis utgör inte all egendom per automatik giftorättsgods. Skulle bägge makarna avlida samtidigt kommer inte allt slås samman, utan det delas upp mellan makarnas respektive dödsbo och därefter får barn till respektive make rätt till sitt arv. Jag hoppas att mitt svar gjorde situationen något tydligare för dig.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare