Vad gäller om arbetsgivaren är elak?

Hej!

Fram till augusti jobbade min pappa som servitör på en hotellrestaurang i Stockholm. Han är 70 år gammal och pensionerad, så han jobbade helger som timanställd.

I augusti fick min pappa ett SMS från sin chef där hon sa några gäster hade klagat på hans service och att hon skulle ringa upp honom för att prata om detta. Det är nu december och hon har fortfarande inte ringt.

Min pappa är gammal och sliten, så han tycker det är skönt att inte jobba längre. Dock påverkar chefens fulspel med min pappa mig negativt eftersom att jag jobbar kvar på samma arbetsplats. Kort sagt kan man säga att hon behandlar mig orättvist jämfört med mina arbetskamrater, och jag tror det har att göra med konflikten hon har med min pappa.

Chefen har aldrig sagt till min pappa att han är uppsagd/sparkad, så jag antar att han fortfarande är anställd. Det jag undrar är om det finns något jag eller pappa kan göra för att markera emot chefens fulspel? Är det chefen gör olagligt, eller kommer hon undan eftersom pappa är timanställd? Kan man dra chefen till rätten eller anmäla saken till någon organisation?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha svar på vad du och din pappa kan göra åt arbetsgivarens beteende. Din fråga regleras främst i lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL) som tar upp förhandlingsskyldighet mellan arbetsgivare och arbetstagarorganisationer.

Vad du kan göra

I första hand skulle jag rekommendera dig att prata med arbetsgivaren och förklara att hennes beteende inte är acceptabelt. Om beteendet fortsätter skulle jag råda dig att kontakta din fackförening. Din fackförening har rätt att begära förhandling med arbetsgivaren i frågor som rör förhållandet mellan dig och din arbetsgivare. Då är arbetsgivaren skyldig att förhandla med fackföreningen (10 § första stycket MBL).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lycka till

Vänligen,

Tina HashemRådgivare