Vad gäller när underåriga reser ensamma?

Hejsan,

Jag har en fråga gällande 15 åring som vill flyga själv. Är det nåt föräldrar behöver fylla i för att ens barn behöver flyga själv eller finns det intyg. Flyga från Arlanda till Erbil med Austrian airlines. Som sagt han är 15 år och är född 28 februari 2004.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller när underåriga reser ensamma är inte reglerat i lag utan varje flygbolag och land har sina egna riktlinjer och regler.

Jag kollade in Austrian airlines hemsida och av det jag hittade verkar det som att Austrian inte har några krav eller restriktioner för underåriga mellan 12-18 år som reser själva. Austrian airlines erbjuder personal mot en viss kostnad som kan följa med och hjälpa den underåriga som reser själv men detta är inget krav för barn över 12 år.

Varje land har egna regler gällande huruvida barn som reser ensamma behöver föräldramedgivarintyg, andra dokument eller inte. För att vara på den säkra sidan vore det bästa om ni kontaktar det aktuella konsulatet (Kurdiska representationen) eller ambassaden (Iraks ambassad) för att få reda på om de kräver några dokument och i så fall vad för dokument de kräver.

Tänk på att de länder som din son mellanlandar i under resan kan ha särskilda regler gällande underåriga som reser ensamma. Kraven på dokument för länder inom EU hittar du på här.

För att sammanfatta behöver ni kolla upp vad som gäller för Irak/KRG och vad som gäller för länder inom EU vid eventuell mellanlandning (se länken).

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Narin MelazadeRådgivare