Vad gäller när sambor ska upprätta testamente?

Samboförhållande (jag 60 år, mannen 67 år). Mannen har ett eget vinstgivande företag samt andra goda tillgångar (bilar / husbil mm.). Han är mycket målmedveten när det gäller ekonomi / planering mm.

Flyttat till hans hus (eget förvärv sedan 18 år) som är värderat till 12-15 milj. Mannen har 4 vuxna barn (var av de två äldsta tar över företaget framöver) och 9 barnbarn. Jag har 2 vuxna barn och 3 barnbarn.

Jag sålde min bostadsrätt/ bil när vi flyttade ihop för 11 år sedan. Jag har inte lagt in något i huset utan vi delar på de kostnader som finns i hushållet. Mannen står för de löpande kostnaderna i huset. Jag står för allt det andra (mat, presenter, inredning mm.). Jag arbetar med eget företag + anställning 80%

Vi kommer troligtvis inte att gifta oss utan ska skriva testamente, vad ska jag tänka på om han avlider före mig?

Jag kommer i så fall inte att behålla huset, utan kommer att bosätta mig i min hemort, men vill trygga min resterande tid jag har kvar innan pension. Företaget är redan säkrat till hans barn och det har jag inget intresse av. Men vill ju inte hamna på bar backe om det händer honom något. Idag har vi mycket goda relationer med alla våra barn men man vet ju aldrig när det kommer pengar med i bilden. Vad ska jag vara uppmärksam på? Vill vara lite insatt när vi väl ska sätta oss.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du vad du bör tänka på när du och din sambo ska upprätta testamente.

I Sverige har tyvärr sambor mindre skydd än makar just när det kommer till arv. Rent juridiskt, har inte sambor någon arvsrätt över huvud taget, så vida inte ett testamente upprättas som inte inskränker på den avlidne arvingars laglott.

Om din sambo skulle avlida, skulle hans tillgångar i första hand gå till hans barn (oavsett om det är era gemensamma barn eller särkullbarn). Om barnen skulle vara avlidna, är det barnbarnen som är arvsberättigade, (2 kap. 1§ ärvdabalken).

Varje barn (och barnbarn ifall barnet är avlidet) har en arvslott. Om din sambo skulle ha 100 000 i förmögenhet, skulle dessa pengar fördelas lika mellan hans 4 barn. Varje barns arvslott skulle då bli 25 000 kr.

Vidare, finns det någonting som heter laglott (7 kap. 1§ ärvdabalken). Laglott går inte att testamentera bort, och utgör hälften av arvslotten. Detta innebär att om din sambo skulle testamentera hela sin förmögenhet till dig (100 000 kr) så skulle hans 4 barn först få sin laglott, och du skulle få resterande pengar. Detta innebär att varje barn skulle vara berättigad till 12 500 kr. Efter att alla barn fått sin laglott, skulle återstående 50 000 kr gå till dig.

Motsvarande gäller ifall din sambo skulle efterlämna exempelvis en antik möbel som är värd 100 000, en fastighet som är värd 15 000 000, osv. Hela hans förmögenhet sammanställs och delas därefter till bröstarvingarna. Det är först efter att de har fått ut sin laglott som testamentet har betydelse för din egen del.

För övrigt, är det mycket viktigt att kontakta en arvsjurist för att upprätta ett korrekt testamente, då det kan bli väldigt fel om man upprättar ett på eget hand, som sedan skulle ge en möjlighet till att klander och ogiltigförklaring.

Om du vill boka tid med en jurist för att upprätta ett korrekt testamente kan du göra det i följande länk;
https://www.lawline.se/boka

Om du har några följdfrågor, eller har betalat för ett uppföljande samtal, är du välkommen att kontakta mig via e-mail;
Lena.famulak@hotmail.com

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare